04 May 2010

I Love You; Malaysia


Assalamualaikum wa rahmatullah. Semoga rakan-rakan berada dalam keadaan sihat-sihat selalu dan semoga rakan-rakan juga berada dalam bimbingan dan petunjuk Allah. Alhamdulillah, dah masuk bulan Mei. Alhamdulillah juga sebab Allah bagi lagi peluang untuk kita hidup sampai saat ini. Alhamdulillah juga sebab Allah masih lagi terus menerus tambah anugerahNya kepada kita. Banyak betul Allah dah bagi kat diri kita bukan? Bagi peluang dan kesempatan, bagi kemudahan dan kesenangan, dan macam-macam lagilah, tak tersebut. Yang penting, kita terutamanya saya; kena selalu sedar..kena selalu faham..kena selalu ingat; kenapa kita hidup, apa matlamat hidup, jalan hidup mana yang patut ikut…perkara-perkara ini, kita dan terutamanya saya; mesti kena ‘refresh’kan tiap-tiap hari. Kalau tak, rasa macam hidup ini ‘meaningless’. Betul…ini hanya perasaan saya semata-mata, tak tahulah rakan-rakan macam mana…heheh.


Nak cerita apa?


Tak ada cerita apa-apa. Cuma, sejak saya berblogging ni, rasa macam melalut-lalut pula menge’post’ post..hahah. sekarang, saya nak re-fokus kepada matlamat saya menjebakkan diri ke Dunia blog. Belakangan ini, kan Negara kita hangat dengan PRK Hulu Selangor, pengundi hantu lah, APCO lah, liwat lah, ugut bunuh lah, PDRM tak telus lah, kapal selam Perancis lah, dan macam-macam lagi lah. Saya tengok semua blog-blog yang mengupas isu-isu tersebut. Saya tak nafikan, memang ‘panas’..hahaha.


Apa yang saya dapat, Dunia blog ni memang ada peranan yang tersendiri, tak kisah lah blog ke web ke hape ke..asalkan itu adalah tempat melontarkan suara dan mengutarakan pandangan; macam-macam yang dimuntahkan. Ada yang baik tu, baiklah. Ada yang tak berapa molek tu, fikir dua kali lah. Kalau silap ayat je, silap hari bulan makan saman orang tu. Kebanyakannya yang saya lihat dan baca, subjek yang diisukan adalah tindakan atau hasil tindakan seseorang. Ada juga yang mengkritik peribadi-peribadi tertentu, tapi tengok individu tersebut macam selamber saje..agaknya dah lali kot dengan ayat-ayat macam tu..dah naik ketuat dah telinga dengan mata diorang..hahah. Tapi ayat diorang memang boleh buat saya percaya dengan akal rasional dan akal logik. Tak percaya? Cuba baca blog mereka…


Lain kepala lain otak.


Yup. Betul. Lain kepala, mestilah lain otak. Kalau dah lain otak, mestilah lain corak pemikiran. Kalau dah lain pemikiran, mestilah perangai pun seribu satu macam. Yang saya cerita tadi itu, semuanya otak politik-king..haha. sori ahli politik semua. Saya ada juga ‘jalan-jalan’ ke blog atau web yang berorientasikan ekonomi semata-mata. Memang sangat berguna. Mereka ajak kita berfikir 360 darjah. Tak kira lah, dari sudut permintaan ke, dari sudut pemasaran ke, dari sudut tenaga buruh ke, dari sudut ramalan akan datang ke, dari sudut instrument ke. Memang pemikiran mereka ni..ish..kalau tak disusun, boleh jadi kena jumpa psikiatrik. Yang penting, cara mereka ‘organise’ input dan output tu memang saya tabik, sekalipun saya ni ‘not bisnes oriented’..hahaha. Dah tak pandai, nak buat-buat pandai lak nak komen diorang.


Rasa-rasa, macam dah seminggu tak ‘post’ post kat MUSAFIR BULAT. Bukan apa, asset untuk saya blogging ni kat workshop..tengah repair, entah apa yang buat rosak. Tu yang tak ada feel nak post tu. Ini pun guna PC awam..maksud saya keluarga punya lah.


Tak puas hati lagi.


Saya merujuk kepada scenario semasa di Malaysia sekarang. Terutamanya lapangan politik. Tak salahkan saya sentuh bab ini? Kan ada kebebasan bersuara. Ya, kebebasan bersuara. Cerita pasal kebebasan bersuara ini, minggu lepas tak silap saya, ada seorang eksekutif penerbit NTV7 letak jawatan. Ada dengarkan cerita pasal ini? Saya tahu pasal ini semua dari blog, sebab rumah saya tak ada tv..ariel dia kena parang dengan ayah dulu..huhu. Kembali kepada topic, saya malas nak ulang balik siapa watak-watak yang terlibat dan plot-plot kejadian; makin di fikir, makin serabut kepala otak. Tapi kes ini, ada ‘value’ yang sangat tinggi bagi saya. Ada satu perkara yang boleh kita ambil buat renungan. Soal kredebiliti. Ah, malas saya cerita, buat penat je. Kalau saya cerita pun, saya komen pun, saya bagi pandangan pun, bukannya ada perubahan. Buat lagi sakit hati adalah. Apa yang penting kat sini, kerjasama…..heheh, democracy is no longer democracy.


Lagi satu, isu kapal selam Scorpene. Ya Allah hai……malu malu malu tahu tak. Macam mana boleh sampai ada skandal rasuah?? Sampai peguam Perancis datang sini buat siasatan. Hadoyh…………mesti masuk berita Dunia lah ni. Dahlah kita ni ‘negara Islam’, jadi pengerusi OIC pulak tu…buat rosak nama Islam, buat rosak nama Malaysia!!! Lagi satu, macam mana lah boleh ada kaitan dengan ‘al-mal`uunah’ Altantuya?? Hadoyh…pening pening…serabut serabut…apa yang boleh aku buat untuk Negara aku ni?? Kalau habis satu kes, lepas tu kes baru datang tak apa la jugak..ni kes lepas tak habis-habis lagi dah datang kes baru…what the hell is going on here??? Ni belum cerita pasal APCO lagi ni. Kang jadi lagi serabut kepala otak aku….*kan dah keluar aku*. Dah, cukup aku cerita. Lagi aku cerita lagi tinggi peratus aku bakal kena saman..hahaha.


Fikir-fikirkanlah. Cuba fikir, kita ni baru je nak membangun. Sedang menempa nama dengan sukan Komenwel, dengan hub halalnya, dengan apa-apa lagi lah. Kalau dah Negara kita ni terpalit dengan isu rasuah, agak-agaknya nak ke pelabur-pelabur datang kat Malaysia? Mereka paling tidak pun mesti fikir macam ni “owh, Malaysia…that nation is no longer fittable to us to invest. If we want to succeed there, we should hand them money below the pillow to get the project..think it wiser bro”…kalau nak tahu, Malaysia ni baru je nak membangun dengan institusi kewangan dan perbankan Islamnya. Tup tup..isu rasuah pula naik ke mata Dunia. Hmm…


Akhir kalam.


Seruan saya, kepada rakan-rakan terutamanya saya; fikirkanlah cara untuk bagi molek sikit Negara Malaysia kita yang tercinta ini. Seburuk manapun Malaysia ini, ia tetap Negara kita, tetap tanahtumpah darah kita, tetap jadi tempat kita kenal Islam, tetap jadi tempat kita kenal Allah, tetap jadi tempat kita kenal kehidupan, tetap jadi tempat kita kenal kawan-kawan.


Wallahu `aalaam.
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: