24 May 2010

Dia Datang Lagi

Assalamualaikum wa rahmatullah. Salam ceria dan salam senyum senyum! Semoga rakan-rakan sekarang berada dalam keadaan sihat dan semoga rakan-rakan berada dalam bimbingan Allah. Untuk hari ini, alhamdulillah Allah masih bagi lagi peluang untuk hidup. Dan Syukur jugak, sebab…ah, terlalu banyak sebab nak disebut.


Kali ni MB nak ambil kesempatan untuk bagi tahu kepada rakan-rakan sekalian tentang satu perkara yang MB rahsiakan selama ni. Kalau MB bagitau, memang rakan-rakan tak sangka yang ini adalah diri MB. Nampak je macam ni, tapi pada hakikatnya jauh panggang dari api.


‘Dalam tempoh dua bulan lepas atau dalam tempoh belakangan ini, penyakit lama MB datang balik. Penyakit apa? Biarlah MB dan keluarga MB dan Allah je yang tahu. Menurut doctor yang merawat MB, Dr. Izar, penyakit ni sekarang dah sampai tahap 4 kekritikalannya dan sangat hampir untuk mencecah tahap 5. tunggu masa saja. Setelah hampir 5 tahun panyakit ni memendam, Dr. kata; ia tiba-tiba meletup dan mengganas. Dr. cakap lagi, MB mesti menjalani pembedahan dan mengambil rawatan secepat mungkin kalau nak survive lebih lama lagi. Dan sekarang, MB sedang Menjalani rawatan kat Hospital IDTC.


MB ceritakan sikit pasal penyakit ni. Ia adalah satu penyakit yang bermula dari kekurangan unsur @#$%& dalam badan. Unsur ni sebenarnya amat penting dalam membina tisu dalaman badan. Jadi, badan akan bertindak balas dengan mencari unsur ni. Oleh kerana kandungan unsur @#$%& dalam badan tidak mencukupi atau tak ada; sesetengah organ akan bermutasi untuk menyesuaikan  dengan keadaan badan ataupun ia akan mengalami kegagalan menjalankan fungsi. Tapi malangnya, perubahan yang dimaksudkan merosakkan badan. Dr. Izar cakap, selain dari sebab ini, ada lagi yang menyumbang kepada munculnya penyakit ini. Iaitu suasana atau persekitaran yang tak kondusif untuk dalaman badan. Suasana ini akan menyumbang secara aktif akan pertumbuhannya. Tanda-tanda atau gejala awal yang mungkin seseorang itu boleh lihat yang dia mengidap penyakit ini ialah dia akan rasa tak sedap badan, gelisah, bahagian kepala sentiasa merah, berhingus setiap kali penyakit ini menyerang, dan rasa tekanan yang mendalam.


Sebelum ni, MB ada ambil ubat. MB fikir penyakit ni dah reda dan hilang, sebab tu MB berhenti kejap makan ubat beberapa bulan lepas. Tapi tak sangka pulak macam ni jadiknya. Tak apa lah, salah MB sendiri.’


Oleh demikian, buat rakan-rakan yang mengenali diri MB; kalau ini adalah post yang terakhir, MB mintak maaf sangat-sangat pada kalian kalau MB ada tersalah bahasa dan terkasar cakap atau MB ada mengguris perasaan rakan-rakan. MB mintak maaf sangat.


Blog ni memang banyak kenangan. Untuk pengetahuan rakan-rakan; MB rindu sahabat-sahabat MB, MB sayang sahabat-sahabat MB. Doakanlah MB cepat sihat, atau doakanlah MB yang baik-baik, ya? Salam rindu MB buat kalian, semoga jumpa lagi dalam post akan datang, kalau diizinkan Allah, insyaAllah.


Bye!

Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: