08 May 2010

Sayang Mak..

Assalamualaikum wa rahmatullah. Hai rakan-rakan, jumpa lagi. Semoga rakan-rakan berada dalam keadaan sihat walafiat dan semoga rakan-rakan berada dalam petunjuk dan bimbingan Allah selalu. Untuk hari  ni, alhamdulillah sebab Allah bagi lagi peluang untuk hidup hari ini; dan syukur juga sebab hari ni Allah masih lagi bagi guna nikmat-nikmatNya. Selagi hayat dikandung badan, selagi itu kita enjoy nikmat-nikmat yang ada, kan? Hehe.


Esok Hari Ibu, sebagaimana yang diuar-uarkan. MB tak tahu nak buat macam mana dengan sambutan esok. Sebab, sebelum-sebelum ni, MB tak pernah pun sambut hari ibu..hahaha..kejam. Bagi MB, hari-hari adalah hari ibu MB. Bukannya MB tak sokong dan memperlekah sambutan-sambutan macam ni, tapi ntahlah..tak tahu nak cakap macam mana. Tak kan hanya setiap 9 Mei, layanan kepada ibu kita lebih istimewa dan lebih ‘special’ dari hari-hari yang tidak dipromot sebagai hari ibu? Kan?


Tapi tak apalah..MB ikut-ikut sokong..hehe. Sebenarnya, kita dituntut untuk mengistimewakan ibu tiap-tiap hari, bukan setakat 9 Mei saja. Semua pun dah sedia maklum; Allah suruh kita muliakan ibu dan bapa; Nabi Muhammad juga berpesan pada perkara yang sama. Dan MB pun yakin, rakan-rakan pun tahu dalil-dalilnya…wah gitu.



Ada satu perkara disebalik hari ibu yang ‘mereka’ promosikan ini; apa dia? Mula dah nak melalut ni..haha..macam-macam. Hah, apa dia? Rakan-rakan perasan tak; ada pihak luar yang cuba membentuk budaya kita? Ya, ada orang lain yang menciptakan budaya untuk kita. Sebenarnya, kalau kita perhatikan dalam sejarah-sejarah lepas, mana ada orang dari kalangan kita (orang Islam) yang sambut hari itu dan hari ini, kan? Hari kekasih lah, hari bapa lah, hari bumi lah. Dari aspek ini, MB rasa memang fikiran kita (orang Islam) telah dijajah secara tak sedar. Padahal, selagi mana kita orang Islam; selagi itulah hari-hari yang dilalui adalah hari bapa hari ibu hari bumi hari itu dan hari ini. Allah sendiri pesan kat kita awal-awal; semua kerosakan kat atas muka bumi ini, semuanya adalah dari hasil kerja tangan kita; jadi maksudnya, Allah suruh kita jaga bumi ini molek-molek. Lagipun, kita ini adalah khalifah, ya tak?


Dari aspek lain, MB pun rasa ada eloknya kita sokong dan sahut kempen-kempen dan promosi mereka. Bukan kat sini MB nak jadi biawak lidah bercabang; MB cuba nak jadi ‘open minded’; dan ‘open minded’ tak bermakna liberal, kan? Apa yang dihidangkan di depan mata kita, nilailah dengan sehemat yang kita mampu. Ok, balik kepada topic..haha. pasal apa ya? Lupalah.


Oh ya, ingat dah. Seruan-seruan hari ibu, hari bapa, hari bumi dan yang seangkatan dengannya itu, bagi MB ada baiknya juga. Macam post MB yang sebelum ini, MB sentuh bab kesedaran; promosi-promosi macam ni kadang-kadang membantu diri kita dalam membina kesedaran. Contohnya; macam tayangan iklan dan video yang berkaitan dengan jasa dan pengorbanan ibu. Memang bagus. Lebih-lebih lagi drama yang dimainkan di tv, memang menangislah kalau Wan Maimunah berlakon jadi ibu..haha..Wan Maimunah is my favourite actress; lakonannya memang berkesan..hehe..selingan jep.


Apa ‘main idea’ nya kat sini? Fikirlah sendiri, itu pun nak bagitahu. Haha.


WaAllahu `aalaam.


♥ SELAMAT HARI IBU!! SAYANG MAK!! ♥
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: