11 May 2010

Kawin oh kawin..

gambar hiasan hasil carian google


Assalamualaikum wa rahmatullah. Diharapkan semoga rakan-rakan berada dalam keadaan sihat sejahtera dan semoga berada dalam bimbingan dan petunjuk Allah. Hari ini, alhamdulillah syukur kepada Rabb dan Ilah; Allah, sebab dapat buat macam-macam perkara. Bermula dari bangun tidur, gosok gigi, mandi, sarapan, tidur lagi..hehe, dan macam-macam lagi lah. Semuanya sebab Allah bagi peluang untuk kita buat perkara-perkara tadi.


Topik apa yang saya nak sentuh ya?


Saya nak sentuh isu kahwin awal..haha. Bagi budak bawah umur, anda ditegah sama sekali untuk membaca entri ini. Kalau nak baca juga, sila dapatkan bimbingan dari penjaga anda yang boleh dipercayai..haha.


Kahwin awal, atau dengan bahasa yang lebih sopan; nikah awal jadi satu perkara yang mengganggu fikiran MB sejak akhir-akhir ini. MB ada ikuti beberapa perbincangan yang terdapat di facebook yang menyentuh bab ini. MB rasa memang bagus; segala alasan, sebab yang diutarakan tak dinafikan memang cukup untuk membuatkan seseorang itu patut dan perlu kahwin awal.


Tapi ada sesetangah bahagian, sebenarnya MB agak terkilan sedikit. Maklumlah, MB ni kan muda lagi..hehe. Pada pandangan MB, sebenarnya tidak cukup sekadar beri alasan-alasan untuk golongan muda kahwin awal. Point MB kat sini, “SHOW US THE WAYS”. Jangan hanya setakat memberi sebab musabab yang bombastik, tapi bagi dan tunjukkanlah juga jalan, ‘solutions’, ‘ways’, kaedah yang terbaik kepada kami ini (golongan muda) berkahwin a.k.a bernikah. MB ada sebut dalam post sebelum ini, janganlah jadi seorang doctor yang hanya tahu mengdiagnostik penyakit pesakit, jangan jadi doctor yang hanya tahu jual botol kosong, tapi berikan juga penawar dan ubat yang terbaik.


Melihat kepada sebab yang ditonjolkan, memang dah patut pun golongan muda berkahwin awal; tapi tak kan hanya berbekal sebab musabab itu kami terus mendirikan sebuah rumahtangga? Tak kan mahu golongan muda; yang setelah berkahwin muda atas sebab-sebab yang diberikan itu; terkapar-kapar dan bingung tak tahu nak buat macam mana untuk meneruskan langkah berumahtangga? Persoalan-persoalan yang macam inilah yang membuatkan MB terfikir sendirian. Jangan asyik nak sebut ‘tanggungjawab-tanggungjawab bla bla bla bla bla…’, cuba dalam situasi ini bagi idea dan tunjukkan jalan macam mana nak kendalikan tanggungjawab itu kepada golongan muda. Memang tak dinafikan, banyak aspek yang kena ambil kira, tapi tak kan golongan yang dah berpengalaman tak boleh kongsi atau bagi idea bagaimana mahu mengendalikan rumahtangga pada usia muda. Tengok sebab, memang dah mantop, tapi tak kan golongan yang berkahwin awal dibiar begitu tanpa jalan?


Kat sini, MB nak kongsi pandangan. Ingat, hanya pandangan MB semata-mata. Untuk mengambil pandangan MB sebagai rujukan utama adalah dilarang sekeras-kerasnya dan ini bukan pandangan profesional. Segala kerugian yang dialami adalah bukan berada dalam tanggungjawab MB…hahaha.


Bagi MB, masalah utama untuk golongan muda kahwin awal; sudah tentu adalah masalah kewangan. Dari mana nak dapat duit? Semuanya dah lah bukan free. Betul. Mulakan dari berjimat cermat. Kan duit PTPTN kan banyak. Duit pinjaman dari badan-badan lain kan ada lebih. Duit zakat pun dapat jugak, kan? Jadi, kalau nak kahwin sangat; berjimat, jangan tukar henset, jangan beli game, jangan asyik nak beli baju kasut seluar boot sneaker. Bukan maksud MB kedekut, makan maggi tiap-tiap hari, tak beli nota belajar, pergi kuliah tak wangi. Tapi maksud MB, belanjakan wang pada perkara yang utama dan penting. Lepas dah kumpul, katakan dah dapat RM 500, duit itu MB cadangkan kembangkan dengan cara buka akaun pelaburan am di mana-mana bank yang mengamalkan perbankan Islam. Ada sesetengah bank, paling minima RM 500 dalam akaun, ada yang RM 1000. Kemudian meterai kontrak untuk ikat duit itu selama 5 tahun atau lebih. Nak kurang pun boleh, tapi perempuan sekarang dah mata duitan; 2 ribu mana nak,,,hehe, mintak maaf orang perempuan. Kalau boleh, tiap-tiap bulan masukkan lagi duit ke dalam akaun itu; lagi banyak masuk, lagi banyak masyuk. MB cadangkan, kalau betul nak buat akaun pelaburan am ini, MB syorkan buka akaun di bank Public Mutual Bank, bagus bank tu, selalu dapat untung besar. Kalau nak tahu lebih pasal akaun ni, pergi bank sendiri, page ni bukan kaunter pertanyaan bank..haha.


Selain dari ni, MB juga cadangkan beli stock. Kalau akaun kita tadi dah sampai tempoh matang dan masih tak cukup, keluarkan wang dari akaun tadi dan ceburkan diri dalam urusniaga stock. Ini cadangan saja ya. Bila terlibat dengan jualbeli stock, ia melibatkan kemahiran-kemahiran tertentu dan ia juga mempunyai risiko-risiko yang tertentu. Ingat, ini cadangan saja.



Sebenarnya, banyak lagi yang nak kena sentuh. Contohnya, lepas kahwin nak duduk mana, nak makan apa, nak anak sekarang ke tak nak, nak sambung belajar lagi ke..dan macam-macam lagi. Serabut juga memikirkan masalah ni. Sebab itulah ramai orang hanya boleh bagi sebab-sebab yang bombastik untuk kahwin awal. ‘solution’ dia tak bagi. Memang tepat kalau MB gelar mereka sebagai ‘doktor yang jual botol ubat kosong’.


Bab-bab lain, kalau Allah bagi kesempatan; MB nak bincang lagi pasal bab ni. MB nak cerita tentang seorang kawan MB ni (lelaki) yang masa tu umur dia baru 21 tahun dan MB Ketika itu baru 18 tahun; dia dah kahwin…pergh, best betul. InsyaAllah, MB akan bawa cerita ini ke depan. Ok? Kalau ada apa-apa pandangan, bagilah. Jangan segan-segan. MB mintak diri dulu…


WaAllahu `aalaam.
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

4 comments:

Anonymous said...

sokong entri ni.. =)

Musafir Bulat said...

ehehe..ada org komen la...segannya...thanx.. ;)

mustafiyah said...

kalau segan nk trime komen org, watpe sediakn ruang utk org komen encik MB oooiiii..!!~

btw, nice entry!~ :)

Musafir Bulat said...

hehe..thanx kak mus ;)