26 April 2010

Takziah untuk seorang rakan...

Assalamualaikum wa rahmatullah.


Semoga rakan-rakan berada dalam keadaan sihat sejahtera dan semoga rakan-rakan semua berada dalam bimbingan Allah. Alhamdulillah, hari ini saya diberi izin untuk hidup lagi. Apa lagi ayat yang saya patut lafazkan sebagi tanda terima kasih? Dan Allah masih lagi kekalkan pinjamanNya, sehingga saat ini saya masih mampu melihat sekalipun bercermin mata, saya mampu berjalan sekalipun bertongkat satu. Syukur alhamdulillah sebab Allah tak ambil balik pinjaman-pinjamanNya serentak. Kalau tidak, tak tahulah bagaimana hidup kita tanpa pinjamanNya…


Saya pada pagi Isnin ini, tidak sangka seorang dari kenalan saya mengalami kemalangan jalan raya; orang panggil dia Wafi, second year KIPSAS SUU’s student. Tadi, tengah belek-belek friend list kat facebook, tetiba ternampak profile dia yang bergambar semacam..rupa-rupanya gambar dia selepas terima rawatan. Muka dia cedera teruk, tangan kiri fract. Menurut sumber, dia dilanggar oleh sebuah kereta berpemandu seorang cina.


Buat Wafi.


Sabar..semua ini ujian..sekaligus merangkap kaffarah buat dirimu..jangan putus asa dan jangan kecewa..hidup walaupun berbaki tinggal sedikit, harus kita teruskan juga..syukurlah sebab Allah masih lagi bagi kamu hidup..hilang tangan sebelah kiri tak bermakna tangan kanan kamu “useless”..hilang kemacoan kamu, tak bermakna kamu tiada jodoh dan tak bermakna kamu tak boleh kawin..yang penting, kepada anggota tubuhmu yang masih Allah belum tarik, syukurlah, kerana Allah panjangkan tempoh pinjamanNya..jangan putus asa dari rahmat Allah..jangan berhenti berharap dari pertolongan Allah..kami di sini mendoakan kesejahteraan buatmu..sabar ya..insyaAllah, tempoh untuk pulih memang memakan masa, tapi akhirnya terasa kejap..biar waktu yang merawat lukamu..


Buat rakan-rakan yang lain.


Jangan anda sekali-kali berasa aman dengan rancangan Allah. Jangan sekali-kali anda terfikir bahawa anda boleh selamat dan terlepas dari rancangan Allah. Dan jangan sekali-kali anda mengatakan bahawa anda itu bagus sangat, lantaran ke'tawaduk'kan dan amal-amal soleh yang anda lakukan anda rasa kebal dari taqdir Allah. “adakah kamu mengira bahawa kamu dibiarkan saja-saja mengatakan; kami telah ‘beriman’; sedangkan kamu tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum kamu, maka sesungguhnya Allah mengetahui mana satu orang-orang yang benar dan Allah mengetahui mana satu orang-orang yang dusta” [al-`ankabut:2 & 3].


p/s: kepada yang duduk dan tinggal hampir dengan kediamannya, pergilah melawat dia...orang yang sedang ditimpa musibah ni emo dia tak berapa stabil...lebih elok kalau ada orang yang boleh jadi tempat dia luahkan perasaan...temankan dia...sebab, waktu nilah setan dan konco-konconya menghasut untuk mengkufurkan Allah..."aku buat baik-baik, Allah balas macam ni plak"...jadi, sebelom setan datang, baik kita yang datang...bagi sokongan pada dia...bagi kata-kata kita masuk dulu kat dalam hati dia, jangan bagi ruang untuk kata-kata setan masuk dalam hati dia, dan jangan bagi dia kesempatan untuk fikir yang bukan-bukan...


Wallahu `aalaam.
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: