21 April 2010

"Saja-saja..."

Assalamualaikum wa rahmatullah. Semoga rakan-rakan hari ini berada dalam keadaan sihat sejahtera dan semoga berada dalam bimbingan Allah.


Hari ini hari Rabu. Ada apa-apa yang istimewa ke? Secara kasarnya, tak ada lagi. Cuma yelah, Alhamdulillah, Allah bagi kita kesempatan untuk hidup lagi hari ini. Apa makna Allah bagi kita hidup lagi hari ini? Maknanya, Allah masih lagi bukakan pintu taubat untuk kita, Allah masih lagi bagi peluang untuk kita berfikir, Allah masih lagi beri peluang untuk berjuang dan macam-macam lagi lah.


Sebenarnya malam tadi, saya ada call seorang sahabat saya. Dia duduk kat area Gombak; kalau rakan-rakan tahu siapa itu; tahulah. Panjang jugalah kami sembang; habis MYR 5 malam tadi; tapi berbaloi lah. Yalah, lama dah tak jumpa sejak habis dari kolej, suara pun jarang dengar. Rindu lah tu maksudnya. Rindu kat member.


Banyak yang kami sembangkan. Kami cerita “buat apa sekarang”, “dah dapat offer sambung belajar ke belum”, “rancangan hidup lepas ni macam mana”, dan yang penting ada mengarut-mengarut sikit. Itu Sudah mesti.


“Buat apa sekarang”


Pertamanya, dia tanya soalan itu kepada saya. Saya jawab, “buat bodo”. Dua-dua gelak. Macam sengal je jawapan tu. Dia tak puas hati dengan jawapan tu. Dia tanya lagi, “weh, ko buat apa?”. Saya jawab, “buat perut”. Kahkahkah. Masing-masing gelak. Saya tanya dia balik, “ko lak buat apa?”, “oh,aku? Aku keje kat CIMB, kat jalan TAR”. Bagusnya dia. Dah rezki.


“Sihat?”


Alhamdulillah, masing-masing sihat. Dia tanya pasal kaki saya yang fractured itu macam mana, saya jawab; “ok alhamdulillah. Macam ‘biasa’. Kalau jalan jauh, sakit balik lah”.


“Offer sambung belajar”


Saya cerita apa yang saya dah dapat dan dia pon setakat yang diberitahu, dia akan aplly ke beberapa tempat lain; sebagai sparepart. Kami bercerita tentang minat dan program yang nak diambil selepas ini. Ya, kedua-duanya (saya dan dia) berhasrat nak teruskan ke another field. Dia nak ambil TESL. Saya? Ntah, tengah serabut mike nye ni yop. Kemudian kami cerita tentang yuran pengajian untuk program bachelor di sebuah IPTS international kat KL. Fee dia memang wa cakap lu mahal gila. Kalau grade dari situ, keluar keluar ternak cacing memang tak berbaloi lah. Hahahahaha.


“Datang ke kolej”


Berkebetulan hari sabtu minggu ini dia ada MUET, jadi dia maklumkan kepada saya yang dia akan pergi ke kolej untuk mendudukinya di sana. Dia bertolak Khamis ini dengan seorang lagi sahabat saya, orang Shah Alam. Dia cakap dia tak study apa-apa lagi. Dia tanya saya, “weh, ko tak datang kolej ke? Aku ada MUET ni..datang la..lepak sekali..”. Saya jawab, “hoho, tak boleh datang la bro, bajet takde”. Dia tanya saya, dalam banyak-banyak paper MUET tu, mana yang paling tough? Saya cerita lah kat dia sebab saya dah ambil MUET; saya cakap “nak cakap susah tu semua susah dan tak berapa susah, tapi bagi aku paper listening dengan speaking la boleh tahan”.


Dah lah kot saya cerita. Sebenarnya banyak lagi, saja nak share. Saya bukan apa, teringat kat member-member seangkatan; terasa rindu pulak pada mereka.


Semalam.


Semalam saya pergi Bandar Pontian; ada book fair kat dewan jubli intan. Takde apa sangat dalam tu, buku budak-budak sekolah je banyak. Heheh. Apa yang terhiburnya ialah; satu dewan bau ntah apa-apa, bau budak sekolah. Bas berderet kat luar dewan. Sekolah ntah dari ceruk daerah Pontian mana pun datang jugak. Kalau budak sekolah menengah tu ok lah jugak tengok perangainya dalam menangani perasaan rakus pada buku dan adab dengan buku. Sekali budak sekolah rendah satu bas masok, riuh satu dewan. Macam tongkang pecah. Buku semua dibeleknya. Bukan baca, tengok gambar. Dah bengkok-bengkok buku tu jadinya. Nak beli pun tak lalu.


Saya tak beli apa-apa pun, takde yang tertarik. Sebenarnya kalau ada duit, memang sebat je semua tu. Heheh. Jadi buat apa saya datang situ? Sebenarnya tujuan saya, nak cari gerai-gerai pameran pendidikan. Nak tanya, ada tak kursus-kursus jangka pendek sementara saya sambung belajar, InsyaAllah. Tanya-tanya, tak ada. Yang ada fulltime course untuk setahun. “emm, ok takpe lah, terima kasih”. Pusing 2 3 round, saya balik. Nanti saya tunjukkan gambarnya. Gambar ada kat dalam henset, belum bawak keluar lagi.


Sekarang.


Buat masa ini, saya tengah siapkan satu kertas kerja sepanjang saya hidup (huh). Taklah. Saja-saja jot down matlamat dan pencapaian yang akan saya usahakan. Saya sediakan dalam bentuk time table. Dispesifikasikan by years dan umur, dan di bahagi mengikut lapangan hidup; contohnya, aspek pendidikan, aspek asset, aspek social dan aspek keluarga. Bukan apa, semoga apa yang saya buat ni jadi kayu ukur untuk menilai prestasi dan pencapaian hidup saya. Perancangan itu penting, susun dari sekarang. Sepatutnya lepas SPM dulu tu ha dah kena buat. Tapi takpe, masih belum terlewat untuk buat kebaikan.


Wallahu `Aalaam.
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: