04 April 2010

4 April..........


Assalamualaikum wa rahmatullah. Alhamdulillah, syukur hari ini saya dapat hidup lagi dalam keadaan sihat, bersama keluarga, dan macam-macam kemudahan yang sedang dikecapi. Selawat dan salam atas junjungan besar Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda dan seluruh sahabat baginda. Semoga rakan-rakan semua berada dalam keadaan sihat sejahtera.

Hari ini agak istimewa buat saya. 4 April.

4 April 2008.

Tarikh puaka yang saya tak akan lupa sampai mati. Segala-galanya mengubah hidup saya. Dah dua tahun berlalu; macam-macam yang saya lalui dari tarikh tersebut hingga saat anda menatap page ini. Hari itu hari Jumaat. Saya keluar dari rumah lebih kurang jam 9.30 pagi, bermotorkan motor ayah saya menuju ke pekan Pekan Nenas untuk ke cyber café. Niat saya ke sana nak cari maklumat pasal MUET. Cari punya cari, tidak ada. Saya log out, bayar, dan terus keluar.

‘awal lagi nak balik ni, singgah supermarket kejap lah’ getus hati.

Kemudian, nampak supermarket, masuk, pusing-pusing, tiba-tiba..

‘bleach!!’..saya terpandang pada sesuatu yang memang saya gilai. Cd siri anime bleach.Kaki membuka langkah spontan ke sana, tangan secara reflek membelek, mulut terus bertanya;

“bang, berapa harga?”. Huh.

“10 henget dik..”.

Akhirnya akad jualbeli termeterai, cukup syarat dan rukun. Saya meninggalkan supermarket tersebut dalam pukul 11.30 pagi. Sambil menuju ke motor yang di parking di depan pejabat pos, fikiran menerawang membayangkan kuasa-kuasa sakti dari pedang-pedang watak dalam anime tersebut.

Saya hidupkan enjin motor, pakai helmet dan bersedia untuk bertolak balik. Sampai di satu simpang tiga, saya perlahankan motor untuk berhenti dan bersedia untuk membelok ke simpang kanan. Sementara itu, saya toleh ke kiri dan ke kanan, mana tahu ada kenderaan dari simpang kanan dan simpang kiri. Simpang kiri, tiada kenderaan. Simpang kanan, ada; sebuah lori pasir sarat dengan segunung pasir. Pada mulanya, saya lihat lori pasir itu bergerak perlahan dan ada tanda-tanda mahu berhenti untuk memberi saya laluan. Saya pun kurang pasti sama ada dia mahu berhenti atau tidak, sebab yang sepatutnya berhenti adalah saya dan saya harus mengutamakan pengguna jalan utama. Saya teragak-agak sedangkan motor masih belum berhenti sepenuhnya. Tapi kelihatan, dia beri laluan; saya pun jalan lah. Perlahan-lahan memulas minyak lagi. Tanpa saya duga, lori pasir itu pun jalan juga.

‘ah sudah..’ saya dah gelabah. Saya dah panic. Saya terpulas lagi minyak. Lori pasir sarat dengan muatan betul-betul-betul-betul di depan mata.

BHOOOOWM!!!! GRRRRKBRRRRRKHIIIIIIIIIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”

Sedar-sedar, sang lori pasir benar-benar-benar-benar merentasi sekujur tubuh saya yang terbaring di bawahnya di atas jalan raya, sambil ketul-ketul tanah sedikit menghujani saya. Saya pejamkan mata.

‘ya Allah, betul ke ni………………..’

Saya celikkan mata.

‘huh, hidup lagi..alhamdulillah…’.

Saya duduk. Saya buka helmet. Saya tengok motor ayah saya, nun jauh 20 meter, tengok macam ok; risau apa yang nak jawab kat ayah nanti. Saya tengok-tengok badan saya, kot-kot ada yang tercedera. Tidak ada. Saya cuba bangkit. Terasa sengal dan kebas sebelah kaki, kaki kanan. Saya tak boleh bangun. Saya panic, saya gelabah. Kenapa tak boleh bangun ni?? Ya Allah..kenapa ni?? Tiba-tiba saya dikerumuni orang ramai. Mereka usung saya ke aspal jalan. Saya lihat jalan dah jem. Dah sah. Dah sah. Dah sah.

Setibanya di aspal, saya didudukkan sambil kaki kanan saya disanggah oleh orang awam.

“dik, kaki adik patah ni..adik sabar ye, nanti saya panggil ambulan”.

‘KAKI AKU PATAH?? YA ALLAH!! AKU BELAJAR PUN TAK HABIS LAGI NI!! KENAPA BOLEH JADI MACAM NI??’ KENAPA AKU BOLEH JADI MACAM NI?? MACAM MANA AKU NAK HIDUP LAGI LEPAS NI??’

“adik, mintak nombor telefon ayah. Abang nak call ayah adik”. Minta seorang brother disebelahku.

“adik….sabar ye dik…………..”. sapa seorang wanita yang kebetulan melintas tempat aku diusung itu.

Saya dah mula rasa sakit. Saya tak tahu nak buat macam mana. Sakit sampai saya tak boleh nak menangis. Sakit sampai saya panic. Sakit sampai buat saya sejuk satu badan. Kemudian, saya beranikan diri untuk tengok bahagian mana yang patah. Saya gerakkan sikit kaki.

“aduh bang….sakit ni bang…..”. Saya terlihat ada cecair warna merah jambu mengalir laju keluar meleleh. Tulang tertembus keluar. Saya tak tahu nak gambarkan perasaan waktu tu macam mana. Allah sajalah yang tahu. Saya lihat, separuh dari kaki saya tergantung-gantung. Seperti ranting dipatahkan, boleh bayang tak?

“sabar dik..sabar..kejap lagi ambulan datang”.

Perasaan dan fikiran saya waktu itu, saya tak boleh nak luahkan dalam bentuk perkataan. Tak boleh. Dalam lebih kurang 10 minit saya disitu, ambulan datang menjemput. Nurse perempuan turun menuju ke saya dengan perkakas-perkakasnya. Dia dihadapan saya, mencangkung, melihat-lihat kaki saya yang patah. Dia pegang-pegang.

“tahan sakit sikit dik ea….”. Ah………sudah…………..

PRRRAAAAAAAAAAKK!!”.

Ya Allah, betapa sakitnya waktu tu. Saya sendiri tak tahu nak ungkapkan rasa siksa waktu tu macam mana. Memang betul-betul-betul-betul-betul-betul sakit. Ya Allah hai………….. nurse tu luruskan alignment tulang kaki saya. Kemudian dia ikat dengan ‘pelaras’ supaya lurus untuk sementara waktu untuk dikejarkan ke hospital daerah. Saya naik ambulan untuk yang pertama kalinya.

Cukuplah saya cerita setakat ini. Saya dah tak sanggup nak ingat balik. Akan datang, insyaAllah saya sambung balik. Tapi saya cerita pasal saya di hospital pula.


4 April 2010.

Alhamdulillah, saya hidup lagi. Allah bagi lagi kesempatan untuk hidup sampai saat ini. Ini tandanya, Allah bagi lagi saya peluang untuk taubat dan buat amal soleh. Cuma saya ini saja yang tak berapa hargai kehidupan yang Allah bagi ini.


* * * * * * * *

Akhir bicara dari saya; roda sentiasa berputar, yang atas akan ada masa ke bawah juga. Saya cuma nak ingatkan, taqdir kita masih lagi misteri, hidup kita berada dalam ‘planner’ Allah. Jadi, risaukanlah apa yang Allah dah ‘plan’kan untuk kita akan datang.

Wassalam.
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: