11 April 2010

"Awak ni memang nak kena..."


Dalam kenyamanan udara pukul 10 suku malam, duduk sepasang suami isteri bahu membahu di atas sofa di ruang tamu yang tak seberapa mewah; sambil menonton cerita supernatural season 3. Rengekan cengkerik, desiran kipas, bunyi kenderaan sesekali melintas; tidak dihiraukan. Nampaknya sepasang suami dan isteri ini memang betul-betul fokus pada cerita itu, khusyuk bukan kepalang. Tiba-tiba,


“GAAAAAAAAHHH!!!”. Si suami tiba-tiba menyergah isterinya, kebetulan dengan babak suspen di tv itu.


“OP COPOT COPOT MAK KAU HANTU!!!”. Sang isteri melatah.


“KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH…awak melatah..KIH KIH KIH KIH”. Tersembur hilai tawa dari sang suami, sampai senak perut dan menangis dibuatnya; terguling-guling kat atas sofa.


“iiiiiisssshhhhh…abang ni..tak habis-habis nak usik saya lah. Terkejut saya tau”. Si isteri bengang. Nampak dari wajahnya perasaan takut dan cuak. Pucat sebab terkejut, merah sebab marah.


“apa awak cakap tadi? Op copot copot mak kau hantu?? Kah kah kah kah”. Usik suaminya lagi sambil menjadi-jadi gelaknya mengalahkan vampire kat cerita supernatural tu.


“nah, amek ni..amek ni….eeeeeee..geramnya saya kat awak…….”. si isteri mencubit-cubit suaminya diiringi dengan wajah rakus dan geram.


“aduh yang, dah dah…sakit…sakit…kih kih kih…aduh..dah yang…”.


“lain kali jangan buat kat saya camtu lagi, faham?”. Sambil memulas bahu suaminya membuat cubitan terakhir. Si isteri tersenyum puas sebab dapat balas dendam, biar rasakan penangan cubit mautnya yang terakhir itu.


“ok ok..abang tak buat lagi dah…garang betul la awak ni..usik sikit pun tak boleh..macam singa betina je”. Ujar suaminya sambil menghentikan gelak. Diusap-usap bahu yang kena cubit itu. sakit. Wajahnya tersenyum.


“Yang, best tak kena sergah tadi?”. Tanya suaminya tersengih-sengih.


“awak ni nakal betul..nasib baik saya tak ada sakit jantung…kalau tak, jadi duda muda la awak gamaknya..heheh”. jawab isterinya sambil membetulkan posisi duduknya untuk kembali fokus pada supernarutal. Si isteri pandang sekilas kepada suaminya yang dari tadi asyik tersenyum sumbing melihatnya.


“abang ni kenapa? Dari tadi usha saya, senyum senyum pulak tu..tahu la saya ni cantik..kalau abang hensem takpe la jugak..”. si isteri bersuara.


“kurang asam punya isteri..sampai hati awak kata saya tak hensem. Kalau saya tak hensem, kenapa awak terpencot dengan saya? Nakal, nak kena awak ni..”. sambil tersenyum sinis, dia mencucuk-cucuk pinggang dan perut isterinya.


“dah bang..dah bang…geli lah..hahahahahaha..dah dah..geli…”. sambil ketawa manja, masing-masing kembali memfokuskan penghayatan pada skrin tv. Suasana tenang semula.


Si suami bersuara semula, “sayang, abang nak mintak pandangan sayang ni..boleh tak?”.


“apa dia? Jangan yang bukan-bukan sudah..kang ada yang makan cepuk karang..”.


“takde lah yang…cuba awak tengok zaman sekarang, ramai pasangan yang membina rumahtangga. Tapi last last, bercerai..apa komen sayang”.


‘bagus jugak suami aku ni, berpandangan jauh dan suka mengajak berfikir’, getus hati isteri. “komen saya? Awak bagi pandangan dulu, baru saya bagi..”. balas si isteri sambil terus fokus kepada supernatural.


“eh awak ni, saya mintak pandangan awak dulu, awak pulak suruh saya bagi mula-mula. Ah takde takde, ladies first”. Jawab suaminya, juga sambil menonton cerita hantu itu.


“ok”, si isteri membuka bicara, “bagi sayang; punca keretakan sesebuah keluarga bermula dari dalam diri itu sendiri. Faktor dalaman pasangan tersebut. Setiap diri dari kita mesti faham tanggungjawab dan peranan masing-masing. Faham apa peranan isteri, faham apa peranan suami. Kalau saling faham memahami, segala masalah yang timbul, insyaAllah boleh selesai punya lah. Maksud sayang, mula-mula kena faham apa peranan diri kita dalam rumahtangga tersebut. Fahamkan tanggungjawab diri itu dulu. Lepas tu, baru kita fahamkan diri kita dengan tanggungjawab pasangan kita itu. baru wujud budaya faham memaham nih. Dari situ, sikap tolak ansur insyaAllah dapat dipupuk. Ye lah..kadang-kadang tu, kan ada masa tanggungjawab kita lebih banyak dari biasa; jadi apa salahnya kalau pasangan dia tu tolong selesaikan sikit..kan? baru nampak harmoni. Yang mana nampak berat, tolong; yang ringan-ringan, biarkan, hehe”.


‘sejak bila bini aku ni pandai berhujah ni? Power gak’. “ada ke macam tu. Kejam betol awak ni”. Tingkah suaminya sambil menjeling.


“pandangan abang pulak camne? Saya dah bagi, sekarang turn abang, saya nak dengar pendapat dari seorang yang konon-kononnya professor tuh..hihi”.


“oih isteri aku ni, sedap je kutuk abang…”.


“ok ok..sayang dah tak kutuk dah lepas ni..hah, cakaplah, nak dengar jugak”. Minta isterinya dengan nada selamba.


“bagi abang lah kan” Si suami membuka bicara, “abang setuju dengan pendapat sayang tuh. Lagi satu abang nak tambah. Membina rumahtangga yang bahagia sebagaimana yang dituntut Allah dan Rasulullah, adalah bermula dari usia muda kita dulu, dipendekkan cerita masa zaman kita remaja dulu. Haa..kenapa? sebab, masa remaja kita adalah period pembentukan peribadi dan kredibiliti. Nak bina rumahtangga, kena bina diri dulu. Penuhkan ilmu di dada, kutip pengalaman, lepas itu kita hiaskan diri kita dengan sifat-sifat yang Allah gariskan, macam bertaqwa, beriman, sabar, syukur, bertanggungjawab, tepat masa dan banyak lagi. Abang ada terbaca tau dalam al-Quran, tapi abang tak ingat la apa surah dan ayat dia. Maksud dia lebih kurang macam ni lah. Lelaki yang baik pasangannya untuk perempuan yang baik, lelaki yang jahat pasangannya untuk perempuan yang jahat, lelaki munafik untuk perempuan munafik, lelaki fasik adalah untuk perempuan fasik. Tapi abang ni kan hensem, sebab tu dapat perempuan cantik macam awak. Kan? Kih kih”.


“ah, ada-ada aja lah abang nih. Yang abang cakap tadi tu semuanya betul. Lagi satu, saya perempuan yang cantik itu fakta. Suaminya yang mengaku hensem itu auta. Hahahahaha!!”. Sakat si isterinya. Terhambur ketawa dari sang isteri.


“dah lah. Malas cakap dengan awak. Saya je yang asyik kena. Dah, tengok cerita supernatural tu..kang habis pulak”. Celah suaminya ala ala merajuk.


“alah abang nih, tu pun nak merajuk. Mengalahkan saya merajuk sebelum kahwin dulu. Yang penting Sam dengan Dean tu lagi hensem dari abang. Hihihihihihihi.” Makin seronok si isteri tu menyakat.


“awak ni memang nak kena…..!!”. kata si suami dengan nada gurau-ugut. Masing-masing senyum terhibur malam itu, tapi berpengajaran.



*********************************************************************


Penutup.


Isu rumahtangga menjadi-jadi akhir ini. Sekalipun saya belum berumahtangga, tapi isu ini sangat penting untuk didiskusikan sebagai persediaan kepada sesiapa yang mahu melengkapkan sebahagian Islamnya. Adakah mereka fikir membina keluarga ni macam main pondok-pondok? Jangan sangka mudah mahu berumahtangga. Ia menuntut persediaan dari segenap aspek, bukan setakat duit; tapi jiwa dan peribadi itu penting.



Jadi, seruan saya kepada rakan-rakan dan diri saya terutamanya; binalah peribadi terpuji, tingkatkan kualiti diri; dalam erti kata lain, jadilah orang beriman dan bertaqwa; sebab segala kebaikan ada dalam dua title itu. Wallahu `aalam.


Selamat membina diri
dan
selamat membina rumahtangga bahagia.
.. :)



baju pengantin ni di snap masa jalan-jalan kat Plaza Angsana 4 April lepas. Cantik. Tak boleh bayang kalau saya yang pakai baju itu. Tapi persoalannya, siapa yang akan pakai baju yang kat sebelahnya tu..hehe..misi pencarian bermula..kihkih
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: