01 April 2010

Duit Aku..huuuu..


Salaamullahi alaikum wa rahmatuhu. Alhamdulillah, syukur kita panjatkan kepada Allah selaku Rabb dan Ilah; kerana dengan izinNya saya dapat bersua lagi dengan rakan-rakan dalam laman internet saya yang tak seberapa ini. Semoga pertemuan kali ini, rakan-rakan semua berada dalam keadaan sihat walafiat dan semoga rakan-rakan sentiasa berada dalam rahmat Allah.


Duit @ money.


Satu objek yang bernilai pada mata kita terutamanya saya yang berjiwa kebendaan. Dengan duit, kita boleh beli macam-macam. Kalau lelaki, selalunya kedekut sikit untuk berbelanja bila ada duit lebih; melainkan untuk sesuatu yang dia benar-benar obsess tahap gila dan gaban. Contoh?? Senang je nak bagi; lelaki angau, lelaki kaki pancing, lelaki kaki golf, lelaki kaki bola, dan investor. Itu sebahagian yang saya nampak setakat yang saya hidup setakat ini. Bagi perempuan pula yang duitnya melimpah-limpah di ‘purse’nya itu, mereka suka beli barang-barang untuk dirinya. Contoh; beli tudung baru, kerongsang baru, kasut baru, gelang manik-manik lah, beg tangan baru, dan semestinya baju baru lebih-lebih lagi latest punya fesyen; sampaikan kalau dalam tempoh sebulan, baju hari pertama yang disarung belum jumpa lagi gilirannya dalam bulan itu melainkan bulan depan, baru jumpa semula baju yang dipakai masa awal bulan lepas. Lupakan sebentar subjek “gelagat manusia” ini.

Apa yang kita dapat lihat senario sekarang, betapa mendesaknya duit atau wang dalam hidup kita. Kalau tidak ada duit, janganlah berani-berani nak keluar rumah. Hatta duduk dalam rumah pun mesti kena keluarkan duit. Sewa rumah, bil air, bil elektrik, semuanya guna duit. Bukan apa, saya terfikir dan termenung, secara tak sedar, betapa dekatnya hati kita dengan duit @ wang. Memang tak salah ada duit banyak. Rasulullah pun galakkan ada harta (dalam konteks ini; duit) banyak, sebagaimana mafhum satu hadis yang menyuruh ayah Sa`ad bin Waqqash meninggalkan harta yang banyak kepada waris selepas matinya. Macam Abdul Rahman bin Auf r.a., betapa kayanya beliau sampai ‘kontena-kontena’nya menggegarkan tanah haram Madinah; tapi hati beliau langsung tak melekat dengan 700 ‘kontena’ yang baru balik dari berdagang. Abdul Rahman bin Auf r.a. ini, bukan calang-calang pedagang, saya anggap beliau ini adalah international trader. Hebat. Ok, cukup.


Point.


Memang seronok kalau pegang duit banyak. Saya pun begitu, tidak dinafikan. Dengan duit, kebanyakannya kita boleh miliki macam-macam yang kita suka dan mahu. Kita suka melancong, melancong. Kita suka shopping, shopping. Tapi ada satu perkara yang kita tiba-tiba terdiam seketika bila berbincang tentang duit. Waktu apabila kita mengeluarkan wang @ duit dari dompet untuk perkara-perkara yang imbalannya tidak dapat dilihat dengan mata kasar dan tidak dapat disentuh dengan tangan. Waktu itu, hati semacam terkedu sebentar; bertarung antara keyakinan, pengetahuan, dan kepentingan. Mana yang harus diikutkan, mana yang harus diputuskan.


Kisah satu: Di terminal bas Larkin.


Hari itu adalah salah satu dari hari-hari berkabung untuk kemangkatan Almarhum DYMM Sultan Iskandar. Saya ke terminal bas Larkin untuk ke kolej. Bas saya bertolak pukul 2.15 petang. Saya tiba di sana awal, lebih kurang jam 12.30 tengah hari. Jadi, saya ambil keputusan untuk tunggu dan lepak-lepak di kawasan depan Dunkin Donut, bawah tangga hidup. Kalau nak tahu, itulah port saya kalau saya ke terminal bas Larkin. Sementara duduk-duduk, saya baca majalah Millenium; isu utama, ajaran sesat. Ketika tengah syok-syok layan mengantuk sambil baca majalah, tiba-tiba ada satu suara menyapa saya dari belakang.

“adik”…saya tak layan, takut dia panggil orang lain.

“adik”. Dia sedikit mencuit saya.

“aaah, ya”. Balas saya, dan saya toleh ke belakang. Seorang pak cik 50-60an, rambutnya semua putih, berkemeja coklat.

“adik belajar lagi?”. Tanya pak cik itu.

“umm..ya pak cik”

“belajar kat mana?”

“kat Pahang”.

“oo…ni nak balik Pahang lah ni..baru habis cuti ya?”

“aah..ya”. Saya iakan saja. Berdosanya tipu.

“dalam ni laptop ke?”. Sambil menuding jarinya ke salah satu beg saya.

“a’ah..ya pak cik”.

“jaga elok-elok, nanti ada orang ragut, habis awak..”. Nasihatnya.

“heheh”. Saya senyum.

“adik, pak cik nak mintak tolong ni..”. Perlahan dia ajukan permintaan. Saya pun dah mula naik gelabah dah ni. Saya dah mula dapat agak dah apa yang dia nak. Pada fikiran saya, dia mahu satu dari dua perkara ini; pinjam handphone atau minta duit.

“umm..apa dia pak cik?”. Soal saya.

“pak cik mintak duit sikit dik, 2 ringgit je”. Kan, dah agak dah. Saya dah tak tahu nak buat apa. Waktu itu, saya Cuma teringat pesan seorang sahabat yang duduk kat kawasan situ. Dia pesan; kalau ada orang mintak duit dengan henset, jangan sekali-kali bagi, jangan sekali-kali bagi. Ok, saya tak akan bagi.

“umm..pak cik, saya nak jalan jauh ni pak cik..saya kena guna duit banyak”. Dalih saya.

“pak cik bukan apa dik, rumah pak cik dekat JB..kereta pak cik rosak dan pak cik tak ada duit..nak telefon anak pak cik pun pak cik tak ada duit..”.

Pak cik ni ulang statement ni lebih dari dua kali; ditambah suara sedih dia; ditambah muka tua dia; ditambah rambutnya yang putih-putih kelabu; ditambah pandangannya yang sayu-sayu.

“ooh..yeke pak cik..?”. Saya dah cair dah. Aduiyh.

Saya lama terdiam. ‘nak bagi ke tak nak bagi? Nak bagi ke tak nak bagi? Nak bagi ke tak nak bagi?. Tengok muka dia, macam boleh percaya. Dengar suara dia, macam betul-betul tengah susah. Muka berkedut, rambut beruban penuh. Dekat lengan dia, ada lilitan kain putih, tanda berkabung. Macam mana ni? Macam mana ni?

“adik, boleh tak? Pak cik mintak 2 ringgit je..”. Tanyanya

“baiklah pak cik”. Akhirnya. Saya buka dompet. ‘Alamak, tak ada duit kecil, semua duit besar. Yang paling kecil 10 ringgit. Tak kan nak bagi 10 kot..pokai la aku camni’.

“sekejap ya pak cik, saya pergi kedai depan ni sekejap, nak pecahkan duit”.

“aah ya”. Pak cik itu angguk. Saya pergi ke kedai depan, saya beli air mineral. Dapat baki duit, saya kira ada 7 ringgit lebih. Pak cik tu ikut saya pergi kedai tu juga. ‘eh orang tua nih’.

“nah pak cik, duit pak cik”. Saya hulurkan 5 ringgit, 3 ringgit lebih dari apa yang dia minta.

“eh, dik, pak cik minta 2 ringgit je, adik bagi lebih pulak”. Mukanya senyum gembira. Seronok kot.

“terima kasih adik, nanti pak cik doakan adik ya..”.

“sama-sama pak cik”.

“nama adik siapa? Nanti solat zohor pak cik doakan”.

“nama saya fahrurrazi”. Betul ke pak cik ni nak doakan?

“terima kasih adik, assalamualaikum”

“waalaikumsalam pak cik”. Balas saya. Dan kami pun berpisah. ‘huh’. Waktu itu, saya teringat satu hadis. Mafhumnya lebih kurang begini; sesiapa yang mempermudah urusan seorang muslim, maka Allah akan permudahkan urusannya di akhirat nanti. Saya percaya, saya yakin, saya ikhlaskan 5 ringgit itu. Tiba-tiba,

“weh, ko bagi orang tu berapa ringgit? Kenapa ko bagi? Dia tu memang macam tu..dia tipu je tu..”. Kata seorang lelaki tua lagi. Yang ini. Bengis wajahnya. Besar dan agak botak. ‘pulak…setan mane yang nak rosakkan aku ni..baru je nak ikhlas, dah tak jadi’.


Kisah dua: on the way ke pejabat pos Kuantan


Ini cerita, saya sudah mari itu Kuantan. Nak pos borang dan dokumen permohonan melanjutkan pelajaran ke IPTA. Saya tak tahulah kenapa saya ni. Sebenarnya, hari itu saya tanam tekad untuk melazimkan senyum kat sesiapa saja, nak contohi Rasulullah lah kononnya. Sambil saya jalan, saya senyum ajalah. Taklah sampai ketelinga, sekadar bermanis muka saja. Mana-mana orang yang berselisih, saya tunjuk muka, ngeee…senyum sikit. Tapi bila sampai kat seorang nih, tiba-tiba dia berhenti, dia tahan saya. Saya tengok dia dengan muka terkezut. ‘oh, orang bangla rupanya, tapi kenapa tahan aku?’.

“abang, saya orang Pakistan abang. Saya ada hadiah untuk abang”. Sambil itu, dia menghulurkan semacam kad-kad yang berlaminate. Macam 3 qul, ayat kursi, ayat seribu dinar, asma ul-husna tapi bersaiz kecil, boleh masuk dalam poket.

Dah saya dengar ‘hadiah’, saya ambil lah, nama pun hadiah. Tapi, baru je saya sentuh,

“aa..abang, bagilah saya sumbangan abang, saya sudah tiga hari tidak makan, saya musafir, saya itu Pakistan mari, banyak jauh….abang boleh la..ini satu 5 ringgit saja abang..”. Pulak dah buat hal…..

“er..saya pun musafir juga ini, saya pun kena guna wang juga”. Betah saya.

“alah abang, sumbang lah sedikit”. Tiba-tiba, saya teringat kes saya yang saya cerita kat atas tu. Dan saya pun teringat juga pada hadis yang disebutkan tadi.

“nah”. Saya hulurkan 10 ringgit dengan tidak mengambil kad-kad dia itu. ‘nak jual cakap la nak jual, ni sebut hadiah pulak apsal. Kalau hadiah tu maknanya bagi terus, tak ada sebarang tukaran’.

“terima kasih abang, terima kasih banyak-banyak”.

“sama-sama”. Balas saya. Senyum tak hilang lagi tuh. Selepas dia beredar, saya terpacak lagi kat situ. ‘betul ke apa yang aku buat ni?’. Hilang terus senyum. Kenapalah member saya tu tak cakap yang kat kuantan pun ada juga orang yang macam ini..hadoyh.. Saya pun tak tahu lah apa status pemberian saya itu…. entah ikhlas entah tidak.

Baru saya perasan kenapa saya yang ditahannya, tidak orang lain. Sebab saya senyum. hadoyh..nak menangis pun ada. sabar ajelah.


Kisah tiga: jejantas dari Century Garden ke Pelangi Plaza

Ini baru punya cerita. 29 march lepas. Hari itu saya saja turun JB seorang. Jalan-jalan, tapi berurusan. Saya pasang niat, habis saja urusan ni, saya nak pergi pelangi plaza. Ok, pendekkan cerita, urusan selesai. Jadi sekarang adalah masa untuk cuci mata. Dari century garden nak ke pelangi plaza, hanya ada satu saja cara yang sah untuk ke sana, ikut jejantas. Kalau lintas jalan kena denda 500 ringgit OTS.

Ok, saya ikut jejantas itu. sampai saja di pertengahan jejantas, saya nampak ada orang kurang upaya sedang menadah tinggi kole nya. Saya kasihan dan simpati akan keadaan OKU itu. tapi saya dah serik agaknya, saya nonong je jalan terus. Masa melintas depan dia saya tunduk sikit, hormat. Dia pun tunduk juga, mungkin dia faham yang saya tak nak bagi duit. Lepas saja dari dia, sayu pulak saya tengok dia. Cuma perasaan sajalah, tak lebih. ‘yang ni, aku tak nak pulak bagi duit?’


Konklusi.

Duit, sekali lagi disebut di penutup ini. Sebenarnya, susah bukan untuk melepaskan benda yang kita sayang. Rasa keterikatan yang mendalam terhadap sesuatu perkara menyebabkan pemergiannya dirasakan sebagai satu kehilangan besar. Saya yakin, bukan saja duit di atas, bahkan kehilangan ibubapa, adik beradik hatta sahabat sekalipun akan menyebabkan diri rasa kehilangan. Dalam soal ini, hati memainkan peranan penting. macam yang saya sebutkan tadi, hati kita menjadi medan pertempuran antara keyakinan, pengetahuan, dan kepentingan. Akhir kalam, duit itu penting; carilah duit untuk memudahkan urusan seharian. Satu lagi, jangan jadi macam saya kat atas tadi; bendul tahap gaban.

Duit aku..huuuu..
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

2 comments:

syabab said...

shbt...
aku nk perbetulakn kate yg aku bg mse dlu...
klau ade org susah bntu je...nk duit ke..ape2 jelah...
klau kat terminal 2...
tpulang ko nk bg ke tak...
aku rse dh buat kebaikan dgn orang jgn rse bslah....
kbaiakn 2 ade dicatat...kekal...
tak hilang...Allah nilai...
tpulang jga klau org itu nk tipo ko ke tak..2 hak die...yg penting ko dh mempermudahkan urusan die...
lumrah bile kite ditipu.....

Musafir Bulat said...

hoho..tksih sahabat............
ble aku dh kene..baru nk tarik balik ayat..cis...haha