16 April 2010

'ada apa dalam botol ubat'...



Post kali ini, saya terdetik untuk berkongsi kepada rakan-rakan tentang perihal sebahagian dari hidup kita. Saya tak berniat kali ini untuk membawa lagi gejala-gejala yang lari jauh dan tersimpang dari nilai-nilai Islam, mungkin akan datang Insha’Allah; tapi kali ini saya lebih fokus kepada ‘ubat’ untuk mencegah diri kita dari ‘penyakit-penyakit’ yang semakin ber‘mutasi’ dari semasa ke semasa. Apa yang saya kongsikan adalah semata-mata dari pandangan dan pengalaman hidup saya; apa yang saya alami, apa yang saya rasa dan yang penting apa yang saya telah belajar dari kehidupan setakat ini.



Saya rasa sedih, yalah, ramai dari kalangan ahli akademik, dari kalangan ahli agama, dan lain-lain lagi; berseru kepada kesatuan, berseru kepada perubahan yang baik, berseru kepada Islam. Saya bukan mahu memburuk-burukkan mereka dan langsung tiada niat untuk melebihi mereka. Tapi, ada satu perkara yang kadang-kadang saya malas nak dengar ceramah-ceramah mereka. Kenapa? Bagi saya, mereka ibarat seorang ‘doktor’ yang cukup pakar; tapi mereka hanya memberi ‘botol kosong’ kepada para ‘pesakit’nya yang ramai dan semakin hari semakin ‘tenat’. Mereka tidak beri ‘ubat’. Mereka beri ‘botol kosong’. Jadi, bagaimana mungkin ‘pesakit-pesakit’ mahu sembuh, sekurang-kurangnya reda sedikit ‘penyakit’ yang dialami?



Faham tak maksud saya?



Begini rakan-rakan; mereka dengan rasa kebertanggungjaban menyeru masyarakat ke arah hidup yang lebih bermakna, mengajak kepada pengamalan Islam seratus peratus, menggesa kepada kemajuan yang seimbang; tapi mereka tidak beri input, mereka tak sampaikan kefahaman yang sebenar, mereka tak bangunkan nilai-nilai murni dalam diri masyarakat, mereka tak bimbing kepada penghayatan islam dan hidup yang sebenar. Mereka hanya tahu berseru dan mengajak. Mereka hanya tahu menggesa dan menyokong. Hanya sekadar itu, tiada isi. Itulah apa yang saya maksudkan. Mereka ajak kita bangkit dari kealpaan dan kelalaian; tapi mereka tidak beri kita panduan untuk bangkit. Mereka ajak kita lawan kemunduran dan kebejatan akhlak; tapi mereka tak bimbing dan isi jiwa kita bagaimana untuk maju dan berkredibiliti. Ibarat doktor yang menjual botol kosong; kosong dari penawar; virus semakin mengganas; akan ramai pesakit yang akan terkorban.



Sebenarnya, saya terkesan betul dengan tulisan seorang penulis tersohor di Malaysia; Pahrol Mohamad Juoi. Dalam buku dia yang berjudul “DILEMA MELAYU-ISLAM; KURANG FIKIR ATAU KURANG ZIKIR”; dia ada menegaskan bahawa melakukan perubahan dalam masyarakat bukan melalui cara ‘outside-in’ (dari luar masuk ke dalam diri), tapi perlu kepada proses ‘inside-out’ (dari dalam diri, keluar). Apa maksudnya di sini? Maksudnya, kita perlu bentuk diri bermula dari dalam hati, bermula dari jiwa kita. Kalau kita hanya berkata “berubahlah umatku..bangkitlah bangsaku..sedarlah rakanku”, sampai bila-bila ayat ini akan melantun ‘cantik’ pada telinga; tak meresap ke dalam hati.




Jadi persoalan pokok di sini; apakah isi yang dalam ‘botol ubat’ itu?





Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: