14 April 2010

Tiada Konklusi


Assalamualaikum wa rahmatullah. Semoga rakan-rakan berada dalam keadaan sihat sejahtera dan semoga berada dalam bimbingan Allah.


Tak hairan pun.


Sejak belakangan ini, bagi jiwa yang masih hidup mata yang masih celik telinga yang masih mendengar dan hati yang masih sedar; kita dapati kes buang bayi menjadi-jadi di Malaysia. Sejak dari saya bersekolah rendah, kes serupa ini tak pernah lekang dari dada akhbar, ada saja berita bayi dibuang diketengahkan. Dan Alhamdulillah, bayi itu sudah tentu bukan saya dan bukan juga anda yang sedang menatap page saya ini. Wal`iiyadzubillah.


Apa yang lebih menarik, sejurus saja kes yang tidak berperikemanusiaan itu didedahkan; ramai pihak yang menyelar tindakan membuang bayi itu sehabis-habis selar. Macam-macam label dan title di‘hadiahkan’ khas buat si pembuang bayi dan ‘baby maker’.


“bapak ayam dengan bapak kucing pun tak macam tu hoi. Diorang ‘buat’, ‘buat’ jugak. Tapi hasil diorang jaga.”


“sejahat Israel tu pun tak buang anak, ni ngkorang buang anak. Apa punya tahap kejahatan ngkorang ni hah??”


“ini semua adalah perilaku manusia yang tak bertamadun, tiada otak. Otak kat kepala lutut. Takde rasa perikemanusiaan ke ngkorang ni??”


Begitulah cemuhan demi cemuhan yang dikeluarkan segelintir rakyat. Tapi saban hari, kes buang bayi sentiasa ada bahkan bertambah dari musim bancian ke musim bancian. Tak perlu lah saya kira menunjukkan data secara saintifik dengan membawa statistik-statistik dari pihak-pihak tertentu, cukup sekadar saya menimbulkan isu; andai ditunjukkan sekalipun, tiada apa yang akan berubah. Kalau kita perhatikan dari awal isu buang bayi ini didedahkan, ramai yang beria-ia mengutuk dan memaki hamun tanda mereka mengambil berat dan tidak boleh menerima keadaan seperti itu; kononnya lah. Tetapi, suara itu tetap tak kekal lama. Bagi saya, suara yang keluar itu hanyalah salah satu dari luahan sentimen perasaannya yang bermusim, tak lama lagi lupalah dia apa yang dimakinya tadi.


Kesian bayi itu.



Saya? Perasaan saya terhadap isu ini? Baiklah, saya akan luahkan dengan setulus dan semulus dengan sekesucianus hati manusia saya. Pandangan saya, memang tak patut seorang bayi yang tak bersalah apa-apa itu dibuang. Tapi saya ingatkan pada diri saya, kalau bayi itu dah besar; ia secara pasti dan memang pasti akan merosakkan institusi masyarakat khususnya masyarakat Islam. Dan lebih tersangat pasti, dia akan merencatkan usaha membina Negara kononnya satu Malaysia; sebab apa? Kehadiran mereka juga akan diterima tetapi sebagai komuniti yang hidup dalam kasta anak haram vs anak halal. Ya, akan wujud kasta. Mereka akan dipandang sampai bila-bila duduk berada dalam kasta anak haram, paling bawah, lebih rendah dari amah yang lari balik indon. Sudah tentu kerajaan akan anjurkan kempen untuk menerima mereka dari aspek sosial, dan saya yakin; rakyat akan ‘sokong’ usaha baik kerajaan. Tapi rakyat itu manusialah. Mulut saja cakap “ya, kami terima kamu dalam masyarakat”; tapi dalam hati, “dasar anak haram, ada hati nak kawan dengan anak aku? Ada hati nak kawin dengan anak aku?”. Kalau saya masih hidup dalam zaman itu, sayalah orang yang cakap macam tadi. Saya nak tanya, ada sesiapa tak yang nak keturunannya berumahtangga dengan anak haram? Tak perlu jawab, saya tahu.


Lagi satu; kehadiran mereka dalam dunia juga akan merencatkan pembangunan ekonomi Negara. Kenapa tidaknya? Kalau nak bela, memang dah ada dah badan-badan kebajikan yang bela. Tapi, anak-anak itu makan pakai duit siapa? Seluar baju diorang beli pakai apa? Duit mak bapak diorang? Bertuah la baby tu. Mereka makan guna duit cukai-cukai kita tu lah. Sedap-sedap je masuk mulut diorang; habis anak kita kat rumah ni nak bagi makan apa? Pasir? Kan saya dah cakap; duit yang sepatutnya diperuntukkan untuk membela contohnya kanak-kanak sindrom down, atau sebagai insentif ekonomi, atau membantu IKS habis pada menyelesaikan hasil kebejatan sosial. Ini belum masuk duit yang dah membazir pada penghuni serenti yang makin bertambah. Boleh tak saya tegaskan kat sini bahawa KDNK Negara merosot sebab sebahagian besar duit negara habis pada mereka si perosak Malaysia itu?


Yalah kan, habis itu tak kan nak bagi mati saja “anak terlanjur cinta” itu. Kesian juga. Bayi itu manusia juga macam saya dan anda yang sedang menatap page ini. Tidak ada manusia yang sanggup lihat bayi itu dalam jamban, dalam tong sampah. Kepada yang suka dan gembira lihat bayi itu kat situ; sah, mereka adalah Zoragon dari planet Namek, tak normal.


Dilemma.



Apa tindakan yang perlu dibuat? Adakah kita mahu salahkan pihak berwajib kerana tidak dapat membendung pertambahan ‘anak dilema’ ini? Ataukah kita terus saja menukar kerajaan kerana sudah tidak mampu menyelesaikan masalah sosial ini? Ataukah kita mahu ‘potong’ dan ‘jahit rapat-rapat’? ataukah kita mahu terus mempersalahkan ‘couple bertuah’ itu?. Bagi saya, jangan salahkan sesiapa; tapi salahkan diri kita dulu yang pertamanya. Kenapa?


Pertamanya, mereka yang mereka ‘anak dilema’ itu adalah rakan kita sendiri. Kita bertanggungjawab terhadap mereka. ‘Apahal pulak rakan kita ini tanggungjawab kita?’ Ya lah, kalau kita tak nak buat perkara yang tidak senonoh; maka kita juga kena larang mereka macam kita larang diri kita. Cuba renung sebuah mafhum hadis Rasulullah di bawah;


"Tidak beriman seseorang kamu sehingga kamu mencintai saudara kamu sebagaimana kamu mencintai diri kamu."



Dalam bahasa lainnya apa? Kalau kita sayang diri kita dari disentuh api neraka, maka kita sebagai rakan mereka; sayangilah mereka dari disentuh api neraka macam kita. Saya tak tahu nak hurai macam mana lagi, sebab saya bukan ahli dalam bidang syarah-syarah hadis ini. Saya berhenti setakat ini untuk ‘point’ hujah saya. Yang selebihnya; anda fikirkan.


‘What do I have to do?’



Mari kita kembali kepada pokok diskusi kita; isu buang bayi. Nak bela atau nak buang. Bagi saya, tak perlu buat kedua-duanya. Biarkan. Yang dah jadi mayat, kita doakan semoga bayi itu menjadi sedikit syafaat untuk ‘ibu dan ayah’nya yang bertuah; bagi bayi yang masih hidup, yang nak bela, ambillah. Mereka juga akan jadi sebahagian dari masyarakat sekalipun tak berapa diterima oleh komuniti.


Yang dah lepas, lepas. Sekarang yang masih belum ‘melepas’ ini yang perlu kita ambil perhatian; termasuk saya dan anda. Di sini, saya seru kepada diri saya sendiri dan kepada rakan-rakan; untuk kembali kepada diri, jiwa dan hati masing-masing; teguhkanlah jatidiri kita, kejapkanlah dengan nilai hidup yang Allah perintahkan. Bagi saya, semua masalah yang berlaku di dunia, berpunca dari masalah hati. Hati kalau rosak, rosaklah badan; hati kalau baik, baiklah badan. Kan ada Rasulullah sabda macam itu?


Seterusnya, pilihlah kawan yang elok-elok. Bukan maksud saya cari kawan yang pakai kopiah, serban, songkok sokmo; tak. Maksud saya, carilah kawan yang boleh bawa kita kepada kebaikan. Tak semestinya yang berjubah dan bersongkok itu selalu baik; dunia sekarang dah macam-macam, jangan pelik sangat kalau yang selalu pakai kopiah itu playboy. Yang penting, pilih kawan yang tak mengheret kita kepada dosa dan maksiat serta murka Allah.


Konklusi.



Tak ada konklusi, saya dah habis ayat dah. Buatlah konklusi sendiri. Waallahu`aalam.



p/s: berikut adalah seperenggan ayat yang agak berat untuk dicernai yang saya ingin kongsikan yang saya dapat dari mana entah, saya lupa. Kepada yang faham, semoga Allah mempertajamkan pemikirannya.



“gejala-gejala sosial yang berlaku di atas dunia ini sebenarnya bukanlah kehancuran yang hakiki. Tetapi ia hanyalah sekadar simptom-simptom awal atau petanda-petanda awal kepada kehancuran yang maha dahsyat. Bilakah kehancuran yang maha dahsyat itu akan berlaku? Ia berlaku saat kita atau mereka dihumban kedalam neraka Allah dan dibakar selama-lamanya; itulah kehancuran sebenar umat manusia.”



Semoga Allah bagi kita kekuatan untuk menempuh baki hayat kita.
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: