01 March 2010

sekadar berkongsi rasa..

Assalamualaikum wa rahmatullah..

Hamdan Lillah, wa as-solatu wa as-salam `aala Rasulillah, wa ba`ad;

Pertamanya; saya bersyukur, al-hamduLillah..sebab hari ini, Allah masih lagi memberi izin kepada saya untuk hidup lagi; dalam kondisi diri yang masih mengenal diriNya sebagai Pencipta saya dan masih kenal lagi Allah sebagai tempat sembahan mutlak saya. Saya tidak nafikan, bahawa diri saya masih banyak kekurangan, masih pincang dalam mengenalNya, masih celaru mengesakanNya. Hakikatnya, memurnikan ibadah kepada Allah memang susah. Banyak betul dugaan kan?? Disogoknya keseronokan dan keasyikan dunia pada hati kita, sehingga hati terasa panas dan tidak selesa berada dalam suasana Islam, sehingga dibuatnya diri cuba untuk berlepas dan keluar dari ikatan Islam, sehingga hati mencetuskan rasa kolot dan terkongkong terhadap kehidupan seorang Islam. Astaghfirullah; hati-hati wahai teman, hati-hati.

Keduanya; saya bersyukur, al-hamduLillah..sebab hari ini, saya berjaya menghabiskan pembacaan ke atas buku “bila Allah menduga kita” karangan Syed Alwi al-Atas..kepada sesiapa yang pernah membaca buku “la tahzan” karangan Dr. `Aidh Abdullah al-Qarni, saya berani kata buku “bila Allah menduga kita” adalah “la tahzan versi kepulauan Melayu”.



Puas hati. Bila baca, rasa terpukul. Maklumlah, saya kan dulu pernah mengalami kemalangan jalan raya, lepas itu agak ‘mental’ sikit. Al-hasil dari kemalangan tersebut, Allah menghendaki kaki kanan saya patah. Patah seperti ranting dipatahkan, boleh bayang tak?? Semuanya bermula pada pagi Jumaat, 4hb 4 2008. Satu taqdir yang saya tidak akan lupa sampai bila-bila. Bahkan, masih ligat berputar di fikiran. Eh, lari topic ni. Tak apa, cerita pasal saya eksiden, saya simpan untuk akan datang.

Ketiganya; saya bersyukur, al-hamduLillah..sebab hari ini, Allah bagi saya kesempatan untuk update lagi blog saya. Saya nak sentuh sedikit mengenai nilai dan prinsip dalam diri individu yang saya sebut dalam post lepas. Sebagai seorang individu yang mengaku dirinya adalah orang Islam, persoalan prinsip dan nilai harus kembali kepada titik permulaan kehidupan sebagai orang Islam. Apa dia?? Kembali kepada “La ilaha illa Allah, Muhammadu rasulullah”. Ia bukan ayat biasa. Ia memiliki pengertian yang sangat mendalam. Ia memiliki tuntutan yang sangat besar. Kalau disyarahkan, tidak akan cukup masa tiga jam, bahkan memerlukan seumur hidup seseorang itu untuk dijelaskan, serius. Dan saya bukan orang yang layak untuk bincang dalam-dalam pasal ni, kot kot salah, berdosa saya; tu satu, cakap pandai tapi tak buat, dosa lagi; tu lagi satu. Carilah orang yang lebih lama hidup dalam Islam dan luas pengetahuannya. Tapi yang penting, itu lah poin dia.

Dah banyak cakap ni..cukuplah..Wa Allahu `aalaam..

Moga-moga, perkongsian yang entah betul entah tidak nih (harap-harap betullah), Allah bimbing hidup saya dan saya berharap sangat-sangat agar Allah beri kita kekuatan untuk terus steady dalam kehidupan yang Allah redhai..

Wa as-salaamu `aalaikum.Sudi-sudilah 'Like' post ni..

1 comment:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum

Info buku terbaru Syed Alwi:

Tajuk: Senyumlah, Apa pun masalahmu Ia pasti akan berlalu
Penulis: Syed Alwi Alatas
Penerbit: Galeri Ilmu (Malaysia)
Harga: RM 21.00 (Semenanjung Malaysia), RM 23.00 (Sabah/ Sarawak)
Terbit: May 2011

Insya Allah pada hujung minggu ini atau awal minggu hadapan sudah boleh didapat di kedai-kedai buku di Malaysia.
Tengok juga Page-nya di Facebook: http://www.facebook.com/pages/Senyumlah-Apa-pun-masalahmu-Ia-pasti-akan-berlalu/116783405069645