03 March 2010

cerita lepas; aku eksiden...

Assalamualaikum wa rahmatullah..

Hamdan lillah, wa as-solatu wa as-salam `aala Rasulillah........

Disebalik kesukaran yang kita hadapi, sebenarnya, kita mengharap kesusahan itu datang bersama dengan kekuatan. Usaha kita terbatas. Ikhtiar kita ada had. Kemampuan kita berlimit. Sedar tak sedar, kadangkala kita terinsaf bahawa diri adalah makhluk yang sangat lemah, hamba yang sangat dhaif.

Dugaan berbentuk fizikal silih berganti, terus menerus menekan hati dan perasaan. Itu satu. Dugaan yang terbit dari dalam diri sendiri, itu satu hal lagi. Masing-masing memberi kesan dalam perjalanan hidup kita. Resah, tak tenang, serabut otak, semak perut, semua bertamu menjadi satu.

Tanpa disedari, kadang-kadang kita terkeluh; kalau sedar, mengeluh. Mulut tidak henti mengomel, ada saja yang dirungutnya, ada saja yang tidak dipuashatinya. Ada yang simpan dalam hati; kalau dah penuh, meletup ikut mata, menangis. Ada yang tak simpan; bersukan, nyanyi, vandalize dan macam-macam lagi.

Inilah realiti. Setiap orang ada saja wasilahnya untuk menghadapi masalah dan dugaan. Bermacam-macam bentuk dan cara. Tidak kisahlah walau apa pun metodnya, tapi harus diingat kepada satu perkara. Kita orang Islam, kita istimewa. Kita ada Allah. Ya!! Kita ada Allah. Dialah yang bagi kesukaran dan keserabutan, maka Dia jugalah Si Pemberi penyelesaian.

Se`aties’ mana pun orang itu, bila ditimpa kepayahan, “ya Allah” terpacul juga dari bibirnya. Apatah lagi sebagai orang Islam, malah digalakkan pula. Tapi, hari ini, rata-rata dalam kehidupan kita khususnya telah lari dari ruh “ya Allah” itu. Sekadar menjadikan ucapan adat bila dirundung kesusahan. Ucaplah secara sedar dan faham, mengapa kita ucapkannya.

Ya!! Kita harus sedar dan kita harus faham bahawa Allah itu Rabb kita. Dialah yang Maha Mengetahui hikmah, Dialah yang Maha Bijaksana menyusun, Dialah yang Maha Pemurah memberi, Dialah yang Maha Adil menghukum, Dialah yang Maha Pengasih hamba, Dialah yang Maha Pendengar aduan, Dialah yang Maha Kaya nikmat, Dialah yang Maha Memahami masalah, Dialah yang Maha Maha Maha Maha!! Huh.

Bukankah Allah beritahu kita “Fa Inna ma`aa al-`Uusri yusraa” , sesungguhnya setiap kesusahan selepasnya kemudahan? “Inna ma`aa al-`Uusri yusraa”, dan sekali lagi; sesungguhnya setiap kesusahan itu selepasnya kemudahan. Tak yakin lagi? Mari kita pandang dari sudut penggunaan bahasa Arabnya.

Setiap ayat tersebut didahului dengan ‘Inna’ bukan? Dalam ilmu nahu bahasa Arab, kalimah ‘Inna’ adalah tergolong dari kumpulan ‘ismu taukid’-kata nama yang menunjukkan sungguh-sungguh. Itu satu. Satu lagi, dalam uslub bahasa Arab, kaedah untuk menunjukkan sesuatu itu pasti dan sungguh-sungguh adalah dengan pengulangan perkataan atau ayat. Jadi, ada berapa ‘taukid’ di situ? Dua. Allah serius ni. Maha Serius. Ini belum bincang huraian kalimah ‘ma`aa’ lagi.

Dugaan, kesukaran, kepayahan, memang menyakitkan. Untuk orang yang tidak beriman, lantak diorang lah nak buat apa. Bagi orang Islam, syukur dan sabar adalah jalan terbaik. Syukur sebab Allah tak ambil balik semua nikmatNya, syukur sebab ada orang yang lagi susah kondisinya dari kita. Sabar sebab Allah dah janjikan kesenangan, kemudahan dan pertolongan, sabar sebab kesukaran dan kesusahan itu adalah ujian yang akan sirna seiring masa meninggalkan kita. Pasti.

Ada di antara kita yang tidak berapa nak sabar. Biasalah, sudah tidak dapat tahan dengan masalah dan dugaan, manusia. Bersabar punya bersabar; yang masih bersabar dan bersyukur itu, Alhamdulillah. Tapi yang lain sampai satu tahap, akhirnya terlantun juga pertanyaan ‘bila pertolongan Allah nak sampai ni? – “mataa nashru Ullah?”’. Satu soalan yang kita memang mengharap sangat supaya Allah cepat-cepat cabutkan kesusahan yang menimpa. Jangan fikir Allah tidak jawab soalan kita tadi. Allah balas tahu. Allah jawab dengan penuh optimistik ‘sesungguhnya pertolongan Allah itu sangat hampir – “Inna nashra Allahi qariib”’. Huh. Sejuk sikit hati kan.

Sat lagi dia mai. Sat lagi pertolongan Allah mai. Tapi kita tungu dan tunggu, masih belum tiba. Bagi yang bertahan, sabar dan terus bersyukur, al-hamdulillah. Kadang-kadang, kita ada juga rasa tidak tertahan sangat dengan ujian yang Allah lilitkan. Sampai satu masa, semua janji Allah tadi kita anggap adalah retorik agama semata-mata. Astaghfirullah; putus asa. ‘kenapa Allah duga aku sampai macam ini sekali? Aku doa, aku mengadu, aku merintih, aku menangis, seolah-olah tidak bersahut. Ya Allah, di mana Kau? Di mana sifat adilMu? Dimana sifat pengasihMu? Aku sekarang ada masalah ya Allah, tolonglah aku’ itulah getus hati kita.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Itulah cetusan kata hati bila kita sudah rasa penat dan jemu mengharap. Longlai, lembik, sudah tidak berdaya lagi menadah tangan meminta pertolongan Allah. Tertunduk kecewa wajah menghadap langit Allah, lesu, berkerut seribu. Wahai kita semua, ‘janganlah berputus asa dari rahmat Allah – “wa laa tai`asuu min raauhi Illah”’. Allah pesan dengan penuh-penuh-penuh-penuh-penuh kelembutan, dengarkanlah dengan penuh perasaan, dengarkanlah kalam nasihatNya; “Wahai hamba-hambaKu, janganlah kamu berputus asa dari memohon rahmatKu”. “Pintalah kepadaKu, akan Aku kabulkan”. “Wahai hamba-hambaKu yang beriman kepadaKu, jadikanlah sabar dan solat itu sebagai penolongmu; sesungguhnya Aku disamping hamba-hambaKu yang sabar”. “Dan Aku benar-benar menyayangi hamba-hambaKu yang sabar”. “Dan Aku, Allah, tidak akan membebani seseorang hambaKu melainkan sesuai dengan kesanggupannya”. “Dan Aku Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”.

Apa lagi yang nak dikatakan? Apa lagi bahasa yang nak disusun? Allahu Akbar. Betapa Maha Santunnya Allah terhadap kita. Betapa Maha Pengasih dan Maha Pemeliharanya Dia. Allah tidak mahu kita bermuram durja. Allah tidak mahu kita berduka nestapa. Betapa Allah mahu kita optimis terhadap pertolonganNya. Betapa Allah mahu kita terus menerus rapat kepadaNya dengan kesabaran.

Hasbiya Allahu wa nii’ma al-Wakiil. Cukuplah Allah bagiku, dan Allah lah sebaik-baik Penolong.

Sebenarnya, saya nak cerita pengalaman eksiden saya. Yang semua tadi tu, intro saja. Saya rasa, dah panjang sangat saya tulis. Tak apalah, kisah eksiden saya, insyaAllah saya cerita pada post akan datang.

Wa Allahu `Aalaam.
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: