27 February 2010

tak tahu la nak letak tajuk ape

Assalamualaikum wa rahmatullah..

Hamdan Lillah, wa as-solatu wa as-salam `aala Rasulillah, wa ba`ad;

Semoga rakan-rakan semua berada dalam bimbingan dan rahmat Allah s.w.t, insyaAllah. Ni post kedua saya. Dan saya masih buntu mahu kongsikan apa. Appearance blog saya ni, dah cantik kot saya ubahsuai. Sekalipun tak banyak widget, tapi tidak mengapa, saya puas hati dah.

Hah, satu perkara yang baru saja terlintas di kepala otak saya. Rakan-rakan perasan tak, yang sejak belakangan ini, cuaca panas semacam. Terik. Hujan gerimis, tapi sekejap. Alhamdulillah lah hujan, dari tak hujan langsung. Masuk je dalam rumah, macam duduk kat sebelah dapur kayu rasanya. Ya Allah, bahang. Kipas online tiap-tiap waktu, pun terasa hangat. Tak tahu lah kalau saya seorang saja yang rasa panas, rakan-rakan tak. Kalau ya, maknanya dua jumaat lagi la saya ni. Haha. Gurau… tapi betul, panas.

Baru-baru ni, saya ada bertekak kat mesej dengan seorang hamba Allah yang saya kenal. Hamba Allah ni selalu bertanya soalan “adakah aku ni layak jadi sahabat kau?” pada saya. Sebelum saya melangkah jauh, saya nak kongsi pandangan saya tentang sahabat. Sahabat; bagi saya, mencarinya merupakan satu tuntutan dalam Islam. Dan Islam menggariskan beberapa nilai dan prinsip untuk mencari sahabat. Dan pada dasarnya, prinsip dan nilailah yang membezakan antara seoarang individu dengan individu yang lain. Pencarian seorang sahabat semestinya menggambarkan taste kita dalam mencarinya..kan? Moden, bergaya, kacak, lawa, berduit, sporty, open minded, semuanya ambil kira. Sekarang ni, banyak takrif sahabat diutarakan; dan takrif-takrif tersebut memang !@#$%^&... Ah, tak tergambar dengan perkataan sebab bagus sangat!!.

Memberi takrif memang senang, tapi membumi takrif itu yang susah. Ada sebuah ayat yang saya terlupa siapa si pengungkapnya, dia kata “sebelum kamu mahu mencari sahabat bagi dirimu, kamu harus penuhi sifat sahabat itu dulu”. Ya, insyaAllah, saya akan cuba penuhi kriteria seorang sahabat hari demi hari, insyaAllah!!. Kepada hamba Allah itu dan kepada diri saya juga semestinya, saya doakan semoga hayat saudara bersama pimpinan Allah.

Ok, cukuplah dulu setakat ni.

Wa Allahu `aalaam. Wa as-salaamu `aalaikum.Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: