16 December 2011

We're Fatter & Sicker



Assalamualaikum.


Kesihatan ni penting untuk dijaga. Islam juga menuntut untuk kita bertanggungjawab terhadap kondisi diri dan kesihatan. Tak percaya? Ini sebahagian dari mafhum dalil tuntutan menjaga kesihatan.


                 - Allah S.W.T suruh makan dan minum, tapi jangan berlebih-lebih [al-‘aaraf:31]

                 - Allah S.W.T larang kita untuk mencampakkan diri ke dalam kebinasaan [al-baqarah:195]

             - Rasulullah S.A.W (selawat dulu) juga mengingatkan supaya makan pabila lapar dan berhenti dari makan sebelum kenyang [hadis riwayat Abu Daud]

                 - Rasulullah S.A.W juga pernah berlumba lari dengan Ummul Mukminin ‘Aaisyah
                    [hadis riwayat Ahmad]


Bagi aku, kalau nak sihat tubuh badan; kena pandang dari dua sudut. Yang pertama, (1) apa yang dimasukkan ke dalam badan kita; dan yang kedua, (2) apa yang dikeluarkan dari dalam badan kita.


Itu secara umumnya. Lebih saintifik lagi ialah; berapa banyak kalori yang kita ambil dan berapa banyak kalori yang kita keluarkan @ gunakan.


Cerita pasal kalori ni susah sikit. Tapi tak apa, aku nak kongsi sikit




Berapa kalori diperlukan oleh lelaki dan wanita dewasa dalam sehari?
Lelaki: 2000-2500 kalori
Wanita: 1600-2000 kalori

Apa akan berlaku jika saya makan lebih pada itu?
Setiap 8000 kalori yang terkumpul (tidak dibakar)
akan menaikkan 1kg berat badan.





Oleh sebab aku nak kurus [ :p ], aku tak boleh ambil kalori sebanyak itu dalam sehari. Kena kurangkan. Dan harus pula untuk aku bersenam dan workout. Ceeh..


Aku terpaksa particular dengan benda-benda dan figure-figure macam ni, sebab aku sudah dikatagorikan sebagai obes. Adoyai.


Moral of the story; kesihatan kena jaga. Jasad yang ruh kita tumpang ini juga adalah amanah untuk kita pelihara. Biar nanti nak beribadah senang, biar nanti tua tua tak menyusahkan diri dan orang, biar nanti tidak membazirkan wang sebab kena rawat penyakit-penyakit. Wallah’aalam.


p/s: malam tadi ada orang promote dan suggest kat aku Herbalife. Erk..


Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: