23 November 2011

Terbiar Lompang


Assalamualaikum.


Bismillah.


Hari ini rasa tertolak pula diri untuk update blog yang sama-sama dicintai ini. :-p .


Sekarang aku sudah melepasi separuh dari semester tiga. Midterm sudah pun lepas. Esaimen menunggu untuk dilunas. Quizzes yang ‘unpredictable’ buat diri lemas. Bahang final exam membuat ku lagi cemas. Aduh. Aku sendiri hairan, apa alasan untuk ku rasa segusar ini. Kerja dan tugasan banyak? Ku hitung-hitung, tidaklah banyak. Subjek dan matapelajaran susah? Kukira-kira, kalau belajar dapatlah apa yang diajar. Aku tak tahu kenapa aku rasa rimas. Aku tak tahu kenapa aku sentiasa risau.


Hidup baru ku di lombong ilmu sehingga kini, ku rasa kosong dan terbiar lompang sebahagiannya. Sejak debu pertama tanah Nilai ini menyapa tapak kaki ku, aku tercari-cari sesuatu yang aku pun tak tahu apa yang aku patut cari. Aku terkejar-kejar sesuatu, yang aku sendiri pun tak tahu apa yang aku kejarkan itu. Namun, aku tetap biarkan ku hanyut dideru angin waktu. Menelusuri hidup-hidupku di kampus dan kolej dengan jiwa ‘ya, ikut saja masa pimpin kamu pergi ke mana’.


Aku punya diri yang lembik, punya semangat yang tak kental, punya jiwa yang tak berapa tegar, punya hati yang tak tegap, punya pendirian yang tak kejap. Aku akui, inilah aku. Langit juga tempat ku tatap kosong. Bercerita dengan kawanan awan, lalu pergi berarak membawa ceritaku. Ditinggali aku dengan segarnya air hujan. Baunya, sejuknya, nyamannya, ‘energetic’nya; sepertinya aku dibekali sepercik baja kehidupan. Menuntut aku untuk tumbuh semula; untuk aku bingkas bangkit, untuk aku perkejap langkah, untuk aku tangkas merebut peluang.





Namun, terlalu lama masa ku ambil untuk kuresapi lantunan semangat itu. Membuat aku rasa terpenjara dengan ‘attitude’ aku sendiri. Selama itu jugalah, aku menyumpah seranah diriku. Selama itu jugalah, aku menyalahi diriku.


Aku mesti kuat! Aku mesti tekad! Aku mesti bulat! Aku mesti semangat! AKU! BANGKIT!


Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: