19 October 2010

Di Sebalik Tabir Konvokesyen



Assalamualaikum rakan-rakan! Apa khabar? Semoga rakan-rakan semua sihat-sihat selalu dan semoga rakan-rakan semua berada dalam ‘inayah Allah, insyaAllah.


MB tak tahu nak mula macam mana post kali ni. Sebabnya, bahang istiadat konvokesyen KIPSAS ke-9 masih terasa lagi. Masih, tak ada ayat nak buat sebagai pemula bicara. Mungkin teruja, mungkin gembira, mungkin sedih. Tapi, MB bersyukur sebab Allah masih lagi bagi MB kesempatan, peluang dan terpilih untuk menghadiri istiadat tu sekaligus menjadi penerima dan pemegang Diploma Pengajian Islam Syariah dan Undang-undang secara rasmi. Alhamdulillah, bukan senang tu nak dapat diploma.


Baiklah.


Post kali ni, MB nak cerita pasal cerita di sebalik tabir MB punya konvo ni. Ada tiga (3) cerita penting disebalik konvo MB yang MB nak kongsi.


Cerita pertama.


tulang belakang kejayaan

MB nak kenalkan kepada rakan-rakan semua, gambar di atas adalah Yang Amat Berhormat dan Yang Amat Berbahgia; emak dan abah MB. Beliau adalah manusia dan insan yang paling MB sayang kat atas dunia. Beliaulah yang melahirkan MB. Beliaulah yang membesarkan MB. Beliaulah yang mendidik MB. Beliaulah insan yang membentuk MB.


Merekalah insan yang tak putus bagi semangat untuk MB berjaya.

Merekalah insan yang tak kesah bagi duit untuk MB berjaya.

Merekalah insan yang tak henti-henti bagi dorongan dan nasihat kepada MB.

Merekalah insan yang tak pernah jemu menadah tangan, berdoa untuk MB berjaya.

Merekalah insan yang masa MB eksiden, bagi semangat untuk terus optimis dalam hidup.

Merekalah insan yang pertama MB rujuk untuk buat esaimen masa sem satu di KIPSAS dulu.

Merekalah insan yang bagi MB kekuatan untuk siapkan kertas projek diploma dulu.

Merekalah insan yang berulang-alik dari johor ke kuantan hantar MB belajar.

Merekalah insan yang keluarkan duit untuk opresen kaki MB supaya MB boleh berjalan balik.

Merekalah insan yang bayar bil telefon dan broadband MB.

Merekalah insan yang bagi duit saku sampai dua tiga ratus sebulan.

Merekalah insan yang tolong MB merancang masa depan.

Merekalah insan yang ambil berat pasal belajar, softskill, dan jati diri MB.

Merekalah insan yang selalu bekalkan MB rendang tiap kali balik dari rumah ke kampus.

Merekalah insan yang belikan MB pakaian-pakaian untuk pergi kuliah dan kelas setiap hari.

Merekalah insan yang ajar MB untuk urus kehidupan, masa, sosial dan pelajaran.

Merekalah insan yang sangat risau akan MB kalau MB tak telefon mereka lebih dua hari.

Merekalah insan yang selalu pesan kepada MB supaya bertaqwa dan jaga hubungan dengan Allah setiap waktu.

Merekalah insan yang jemput MB di stesen bas larkin central masa balik rumah.

Merekalah insan yang ingatkan MB supaya jangan simpan perempuan masa belajar.

Merekalah insan yang ke hulu ke hilir cari ubat supaya kaki MB yang patah dahulu sembuh cepat.

Merekalah insan yang amat amat amat dekat dengan hati MB.


Sesungguhnya, Emak dan abah MB lah yang paling banyak sekali melakari kejayaan MB selama ini. Merekalah tunggak, merekalah tunjang. Tidak ada MB kalau tak ada mereka. Nak cerita jasa emak dan abah MB, tak terkira rasanya. Jauh sekali nak balas jasa mereka, memang tak setanding walau sekelumit kasih sayang yang mereka beri.


Merekalah cerita pertama di sebalik konvokesyen MB.


Cerita kedua.


dari kiri; Ustaz Fakhruddin, Madam Yusliha, saya, Ustazah Hasiah, Madam Azriana

Cerita kedua; adalah cerita barisan pendidik dan pengajar MB sendiri. Nak cakap apa pada mereka, MB pun tak tahu; berterima kasih sangat. Saat yang paling manis bersama mereka, adalah ketika MB bersama-sama dengan mereka; mereka memberi pandangan, beri nasihat, kongsi pengalaman, menunjuk ajar. Tak pernah lekang dari mereka senyuman untuk MB. Bila bersembang; macam member pun ada, macam ibubapa pun ada, macam otai sikit pun ada. Tapi, itulah yang seronok. Buat MB lagi lebih bersemangat belajar dan menimba ilmu. Buat MB lebih focus dan terarah kepada matlamat.


Perjumpaan yang sekejap ketika istiadat konvokesyen hari tu; sangat bermakna buat MB. Terlerai juga rindu kepada pensyarah-pensyarah yang selama ini tersimpul di hati. Tapi jumpa sat sangat..alahai… Ustaz Nizam tak sempat nak jumpa. Ustazah Aesyah, Ustazah Azlina, Ustazah Noraheda, Madam Shuhada; tak sempat jumpa dan bertanya khabar. Terkilannya hati MB. Tak lupa juga buat Encik Saifuddin, Ustaz Fakhar, Madam Yus, Madam Ana, dan Ustazah Hasiah; nasihat yang diberi memang sangat berguna buat diri MB.


Sungguh, ilmu mereka tak akan padam dari hati MB. Sungguh, peringatan dan nasihat mereka tak akan sirna dari jiwa MB. Akan MB abadikan setiap butir mutiara yang diberi dengan amalan, insyaAllah. Merekalah cerita kedua di sebalik konvokesyen MB.


Cerita ketiga.


Cerita ketiga; cerita khas pasal sahabat-sahabat dan rakan-rakan seperjuangan. Perjuangan dalam medan ilmu ini sepi kalau tak ada mereka. Asyik serius saja, tak best jugak. Seronok sama-sama, dukacita sama-sama, senang sama-sama, susah sama-sama. Yang lagi best dan buat MB rindu sangat; nak buat esaimen dan present bersama dengan mereka lagi. Cukup manis waktu tu. Ada yang tak puas hati, ada yang tak buat kerja, ada yang keluarkan duit untuk print aje, hantar lambat, dan macam-macam lagi lah. Tapi semua tu dah lepas.


Dengan merekalah MB belajar reality dunia ini bagaimana. Dengan merekalah MB belajar makna sebuah persahabatan. Dengan merekalah MB belajar juga erti sebuah perjuangan di medan ilmu. Cukup banyak kenangan yang dicipta bersama. Nak cerita, panjang. Boleh buat novel rasanya. Minta maaf, gambar mereka tidak dapat MB paparkan, sebab tak dapat nak ambil gambar sama-sama masa istiadat konvo hari tu. Merekalah cerita ketiga di sebalik konvokesyen MB. MB akan sentiasa merindui kalian. Hanafi, Pak Long, Mamu, Nizam, Bahar, Sapok, Wan Perlis, Hadi, Rashid, Yusop Cina, Adib, Munir, Zarif, Izhar, Faizal & Faiz Fauzi, Abe Anuar, Rosdan, Jaih, Nabil, dan yang lain-lain; jumpa lagi nanti.


Jika ada sumur di ladang,

Bolehlah MB menumpang mandi,

Kalau Allah izin umur kita panjang,

MB harap sangat boleh jumpa lagi nanti.




p/s: Rasa-rasa; kalau dah berumah tangga, adakah isteri juga jadi pemangkin kejayaan MB? hehehe



Sudi-sudilah 'Like' post ni..

3 comments:

شاح اندرني said...

Salam.. Tahniah senior ku... Insya-Allah tahun depan Ana pula.. Hehehe :)))

Anonymous said...

Tahniah atas kejayaan dan graduasi. Kami hanya mampu berikan setitik, insyaAllah kamulah yang akan menjadikannya selaut. Kami hanya sempat bekalkan sekepal, insyaAllah kamulah yang akan menjadikannya segunung.

Musafir Bulat said...

terima kasih En. Hisyam... :)