08 June 2010

Keciciran


Assalamualaikum wa rahmatullah. Semoga rakan-rakan berada dalam keadaan sihat sejahtera dan semoga rakan-rakan berada dalam petunjuk serta bimbingan Allah S.W.T. Segala puji dan syukur hanya untuk Allah S.W.T yang telah memperkenankan diri ini untuk hidup sekali lagi di atas bumiNya.


Malam tadi, MB sekeluarga pergi ke Hospital Pakar Puteri kat JB. Sahabat kepada ayah MB masuk hospital. Ayah MB cerita, tekanan darah dia tinggi sangat; 170/90. Nak bukak mata pun tak boleh, pening pusing-pusing; katanya. Menurut cerita zaujah dia, kisahnya bermula pada sebelah pagi. Sebelum pergi kerja, dia jogging. Bila jogging, dia terasa pening dan berpusing-pusing. Jadi dia balik rumah. Balik je rumah dia bagitahu kat zaujah dia yang dia pening-pening. Lepas tu dia terus rebah kat kerusi; tak sedarkan diri. Hantar ke hospital.


Masa ziarah malam tadi, Alhamdulillah dia dah sedar.


Bila MB terfikir atau terbayang atau terlintas di fikiran pasal hospital, bab kesihatan mesti teringat jugak. Tak tahulah kenapa. MB yakin, semua orang tak menafikan akan kepentingan kesihatan dalam hidup. Dengan kesihatan yang Allah bagi ni, macam-macam perkara kita boleh buat. Syukur Alhamdulillah.


Kesihatan ni pun amanah jugak, kena jaga molek-molek. Makan, jangan makan yang bukan-bukan. Kalau terlebih control sikit..hehe. Exercise jangan lupa. Lagi satu, doa jangan tinggal. MB ni bukannya perunding kesihatan, tapi peringatan untuk diri sendiri saja…jangan salah faham. Semoga blog ni jadi wasilah untuk MB perbaiki diri…islah nafsaka, wad`uu ghairaka…heheh.


Cerita pasal blog ni, tadi MB cadang nak tukar appearance. Tapi malangnya, terdelete pulak semua link-link member blogger kat sebelah tu. Makin jadi banyak koje pulak kan? Tak apa, nanti buat balik. MB cadang nak tukar nama blog. MB = Musafir Bulat; doa tu..hehe. Dah lah bulat, nanti jadi lagi bulat. Cadang nak tukar kepada MK = Musafir Kurus; ok tak? Hahaha. Tak apalah, bab ni letak tepi. Kalau rakan-rakan ada nama yang sesuai nak kongsi, boleh jugak kan…tapi moto tu tak ubah lah…insyaAllah…


Sekarang dah bulan Jun. Sekejap betul rasa masa ni berlalu. Apa pencapaian diri kita setakat enam bulan pertama tahun 2010 ya? Tak lama lagi dah nak bulan Rejab. Aduh, rasa keciciran pulak dengan masa. Hmm…umur makin bertambah, taklif makin besar, amanah makin banyak, masa pulak jalan terus; tak ada rehat tak berhenti tak berundur. Apa yang patut kita buat? Kesali masa lepas yang telah disia-siakan? Buat tak tahu apa yang dah dilakukan? Salahkan orang lain? teruskan kehidupan macam biasa? ………………………. Kadang-kadang, jawapan semua tu alasan. Bagi MB, kesilapan dan kekhilafan yang dah kita buat lepas; kita terima ia sebagai kekurangan dan kelemahan diri. Dan ia harus dijadikan pedoman untuk kegunaan akan datang kita. Tahun ni mesti kena lagi bagus dari tahun lepas, kan?


Kepada sahabat-sahabat MB yang dah berjaya menyambungkan pelajaran dan dah dapat tawaran belajar, MB ucapkan tahniah..!! semoga kalian menjadi insan yang cemerlang, gemilang, dan terbilang di sisi manusia dan di sisi Allah. Kalau kalian dah duduk kat majlis ilmu, janganlah kedekut kredit nak bagi nasihat dan pesanan buat peringatan MB. Yang menyampai ni bukan sempurna. MB sorang saja yang belum sambung belajar… semoga Allah permudah urusan MB..

Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: