21 June 2010

Everything Is Under His Will

Assalamualaikum wa rahmatullah. Semoga rakan-rakan semua berada dalam keadaan sihat selalu dan semoga rakan-rakan berada dalam bimbingan dan petunjuk Allah S.W.T. Alhamdulillah; MB bersyukur dan berterima kasih sangat-sangat kepada Allah S.W.T yang masih perkenan memberi lagi kehidupan untuk hari ini, dengan nikmat-nikmat tambahan yang tak putus-putus sejak dari kecil lagi. Alhamdulillah.


Hari ni; subuh tadi MB dapat satu khidmat pesanan ringkas dari kawan sekolah menengah dulu. Mesej sedih. Katanya; “Salam, terima berita dari Jeddah tadi, Cikgu Yahya dari MATRI; yang mengikuti rombongan umrah bersama Ust Hadi, meninggal dunia jam 8 malam waktu sana tadi akibat lelah. InsyaAllah, kebumi di sana.”


Hmm..


Sorang-sorang cikgu MB pulang menghadap Allah S.W.T. Sebelum ni, dah 3 orang. Ummi (nama sebenar Halimaton Husin, isteri mudir), Cikgu Ghazali Omar, dan Cikgu Zainuddin Jusoh. Dan sekarang, Cikgu Yahya menyusul mereka. Tak tahu nak tulis apa. Teringat semua kenangan dengan dia.


Al-Marhum Cikgu Yahya


Al-Marhum Cikgu Yahya; dia GPK Kurikulum. Tegas dan sangat ambil berat dengan pencapaian dan prestasi akademik pelajar sekolah. Ada satu cerita; MB dengan dia. Masa form4 dulu, al-Marhum cikgu ngajar MB EST; English for Science and Technology. Cara dia ajar, memang best. Tak berani tidur dalam kelas oden. Kelas dibahagi ke beberapa kumpulan yang terdiri at least 4 orang setiap satu. Dipendekkan cerita; sepanjang kelas dia adalah kuiz. Memang kena pusing otak 360 degree. Jawab betul; we get reward. Reward dia akhir tahun; hamper besar, memang best sebab kongsi empat orang. Dan memang kumpulan MB yang dapat pun; sebab team MB memang mata material (haha), aktif take part, dan selalu jawab betul. Team MB dapat first prize. Dia senyum; dan hasilnya, subjek English 1119 kiteorang ada peningkatan.


Tapi masa MB form5, dia macam kecewa sikit dengan MB. Sebab MB drop subjek dia. Kalau tak, MB amek 12 subjek, tapi malas punya pasal, 11 sudah. Masa kelas dia, dia suruh pelajar yang tak amek EST keluar; carik port lain untuk study subjek lain. Hmm.. adakah MB dah kecewakan dia?


Ada beberapa perkara yang MB sendiri admire dia. Al-Marhum cikgu ni tak pernah tinggal solat jemaah kat masjid; setakat MB perhatikan dari form1 sampai form5. Tiap-tiap waktu ada dia. Solat kat saff pertama pulak tu. Bila dia ngajar ke..sembang biasa ke..lembut suaranya. Al-Marhum cikgu jugak dulu, dia selalu jemput MB dan kawan-kawan makan kat rumah dia. Sup tulang; pecah peluh sey. Tapi sekarang, semua dah tinggal kenangan.


Semoga ruhnya Allah S.W.T tempatkan dikalangan orang-orang yang Allah redhai. Ameen.


2 minggu lagi


Tempoh 2 minggu sebelum hari pendaftaran; macam-macam perkara boleh terjadi. Sibuk-sibuk kita buat persiapan dan bergembira; mana tahu Allah jemput kita menghadapNya? Mana tahu, kan? Allah Maha Berkuasa, Dia boleh buat apa saja. Kalau dah ajal kita sehari sebelum pendaftaran, dah tak dapat sambung belajar. Kalau dah ajal kita seminggu sebelum pendaftaran, dah tak dapat nak jejak kaki ke IPTA. Waktu tu, semua orang akan fikir, “alahai, sayangnya…lagi berapa hari je nak daftar…dia dah meninggal”.


Peringatan untuk MB juga; jangan leka dan berasa aman dengan perancangan Allah S.W.T. Bila sekali Allah perintahkan kepada jantung, “wahai jantung, berhentilah kamu berdegup”; habislah kita. Perancangan dan pelaksanaan Allah mengatasi segalanya. Allah tak tunggu kita dah daftar atau belum, Allah tak tunggu kita habis belajar atau belum, Allah tak tunggu kita dah kerja atau belum. Allah tak tunggu kita dah kahwin atau belum. Apa yang Allah S.W.T rancang, maka itulah yang akan terjadi.


“ Ya Allah, bila aku teringat akan kuasaMu; aku tak tahu nak buat apa dan nak cakap macam mana… aku hanya mampu serahkan diri dan jiwaku untukMu pegang. Kerana Kaulah satu-satuya Pencipta dan Penguasa aku… taqdirku terletak dalam rancanganMu, dan aku tak tahu apa rancanganMu terhadapku akan datang… aku pasrah dengan ketetapanMu… hajat aku ya Allah; berilah kepadaku anugerah yang terbaik menurut hemahMu… dan jadikanlah aku ini hambaMu yang sabar dan bersyukur…”


Wallahu `aalaam..


Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: