24 February 2010

saya ber "blogging"

assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakaatuhu..

*jawab dulu salam tu....*

alhamdulillah, syukrun lillah..akhirnya saya diberi izin dan kekuatan oleh Allah untuk register sebuah blog...sebenarnya saya keberatan untuk memiliki blog ni..bukan apa..saya cuma fikir akan tanggungjawab nak update..kalau facebook dengan myspace tak apa..tak payah update pun tidak mengapa..tapi blog kene rajin post, kene rajin update..

tapi tak apa..saya akan anggap blog ni adalah wasilah untuk saya memantapkan penulisan saya. bagi saya, latih untuk bertulis itu satu keperluan lebih-lebih lagi menyentuh aspek agama dan ilmiah. fikrah dan ilmu wajib disebarluaskan. kalau tak guna mulut, gunalah pena..kan? tapi saya tak guna pen..saya guna keyboard komputer.

sebelum saya register blog ni, saya ada usha-usha blog rakan-rakan saya. mantap. 5 bintang. penuh dengan pengisian berguna, ditambah dengan gaya penulisan bersahaja, lebih-lebih lagi entri tu di post perihal pengalaman. memang best baca bila si blogger tu menyingkap isi hati dan pengalaman dari pandang sisi agama dan ilmiah. saya langsung tidak menganggap ia satu perkongsian perasaan semata-mata. tapi satu perkongsian yang membina. tak sia-sia.

akhirnya, dengan azam yang baru dibina dengan persediaan yang tak seberapa, saya gagahi juga untuk register satu blog. ada juga terlintas di hati saya, "blogging ni sekarang dah jadi trend, kita kene ikut trend". astaghfirullah, lari matlamat ni. bagi saya, biarlah ikut trend ke tak ikut trend, asalkan trend baru tu tidak melanggari batasan agama. alasan.

waallahu 'aalam. akhir kata dari post yang pertama ni, saya harap blog "hidupku seorang musafir: coretan sebuah perjalanan merentas sempadan" ini akan menjadi wadah untuk saya ikhlas menyampaikan fikrah dan ilmu, sekalipun sikit. kepada yang bersinggah atau tersinggah ke blog saya yang saya sendiri tak tahu apa nak letak ni, segala kekurangan dan salah info saya mohon maaf awal-awal. saya masih manusia biasa, dan masih belajar dari kehidupan yang Allah bagi ni.

wassalamun 'alaikum.
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: