07 August 2011

Blog Mati Tak Mahu


Assalamualaikum buat rakan-rakan. Semoga rahmat Allah dan maghfirahNya mengiringi hari hari kalian di Ramadhan ini.


Belakangan ini, saya tak update blog. Ditinggal sepi. Kelihatan seperti hidup segan mati tak mahu laman MUSAFIR BULAT.


Sepanjang ketidakaktifan saya di laman ini, saya punya kesempatan mencari jawaban mengapa ismirazi.blogspot tidak seaktif dahulu (dulu pun lebih kurang juga).


1. Tidak jelas matlamat penulisan

2. Tidak banyak membaca

3. Tidak banyak berjalan, merantau, mengembara

4. Tidak mahu membebankan diri (tak mahu perah otak lebih-lebih)

5. Malas


Atas sebab diatas, saya terhenti untuk mencoret sesuatu untuk saya kongsikan.


Saya sebenarnya amat kagum dengan blog seorang blogger ini. Klik sini. Sungguh analitikal pemikirannya. Setiap ayat, setiap hujah, setiap fakta; pasti ada sumbernya. Sungguh, tulisannya punya kredibiliti tersendiri.


Saya simpulkan, seorang analitikal punya sikap rajin membaca. Apa jua ilmu, apa jua bidang, apa jua isu; harus diambil tahu. Seorang analitikal punya sikap rajin berfikir. Apa, mengapa, siapa, kenapa, bila, dimana, bagaimana; setiap soalan mesti dijawab dengan fakta, dan fakta mesti datang dari sumber yang punya autoriti.


Sekian dari hamba yang dhaif, semoga Allah permudah urusan kalian.
Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: