21 July 2010

Makan Pasir Berlauk Rumput

gambar hiasan diambil dari http://emlm.ws/


Assalamualaikum wa rahmatullah. Semoga rakan-rakan semua berada dalam keadaan sihat walafiat dan semoga kalian jugak berada dalam bimbingan dan petunjuk Allah. Pertamanya, MB bersyukur kepada Allah S.W.T yang telah memberi peluang kepada MB untuk hidup lagi pada hari ini; dan MB bersyukur jugak sebab Allah bagi lagi MB kesempatan untuk mengupdate page ni.


Kali ni, MB tak boleh nak lama-lama sangat. Sekejap je kot singgah kat sini dropping some text… OK lah… MB straight to the point; kat sini MB nak kongsi tentang perancangan kewangan. Perancangan kewangan ni penting. Sangat penting. Tidak terkecuali kepada seorang student; apatah lagi golongan yang bekerja, kan? Sebagaimana yang kita tahu, duit digunakan untuk banyak tujuan. Beli makanan, beli kereta, beli rumah, simpanan persaraan, dan semestinya kahwin dan lain-lain lagi.


Bagi golongan pekerja, sudah tentu sumber kewangan mereka adalah kerjaya mereka; dan bagi student pulak mungkin diperoleh dari PTPTN, yayasan negeri, badan-badan NGO, ahlong (eh?), atau mungkin jugak FaMa… persoalannya di sini, apa tindakan kita selepas kita memperoleh sejumlah wang?


Persoalan ini harus kembali kepada perancangan hidup kita dalam 2 atau 5 atau 7 atau 10 tahun akan datang. Short term planning; midterm planning; and long term planning. Rakan-rakan semua ada planning hidup tak? Untuk jangka pendek jangka sederhana dan jangka panjang, ada tak? Planning hidup mesti kena ada; kena rancang awal-awal. OK, pasal planning ni; MB akan cerita masa MB lapang nanti. Sekarang main idea nya adalah how to plan our financial.


OK… langkah pertama yang harus kita ambil setelah kita dapat wang atau income atau lain-lain; pastikan kita tolak tepi sejumlah wang untuk kita simpan. Bukannya bila kita dapat income dan kemudian kita belanjakan duit tu dan bakinya baru kita simpan; itu salah. Jelas tak? OK, tak apa. Kat bawah ialah equation yang sepatutnya kita buat.

ni yang tak betul



yang ni yang sepatutnya



Amacam? Ada faham ka sekarang? Emm… sebab tulah kebanyakan dari kita yang dah kering kontang sebab makan pasir berlauk rumput hujung-hujung bulan. Sebab, dia tak peruntukkan sebahagian dari income dia untuk kegunaan masa depan. Kalau lah hujung bulan pun dah ikat perut, macam mana nak kahwin dalam 3 tahun lagi…hehe. Kena plan betul-betul..dapatkan khidmat nasihat dari perancang kewangan yang bertauliah…


Wallahu `aalaam…



Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: