20 May 2011

Haiyyoo!


Assalamualaikum buat rakan-rakan sekalian.


Minggu ini adalah minggu pertama saya dalam semester pendek. Tempohnya cuma 8 minggu termasuk minggu peperiksaan, 1 minggu. Semester pendek ini sebenarnya saya kena mengikuti program LSP, stand for Language Support Program. Kalau English, tambah E kat depan dia; kalau Arabic, tambah A kat depan dia. Jadi ELSP atau ALSP. Emm…


Dan untuk course yang diambil adalah Fiqh ul-Ibadah wa al-Munakahat. Satu-satunya. Dalam seminggu ada dua kali kuliah masing-masing dua jam, dan sekali tutorial berjangkamasa juga dua jam. Untuk LSP, untuk setiap bahasa, diperuntukkan 4 jam seminggu; bermula pada jam 8:30 pagi dan berakhir pada jam 1 tengahari. Bestkan? Speaking 2 jam, rehat setengah jam, sambung balik speaking 2 jam. Haiyyoo!


Straight to the point!


Cuma nak kongsi seperkara. Hari tu, saya ada pergi ke KLIBF 2011 kat PWTC. Kononnya nak beli buku teks untuk semester depan, semangat lah nak kurangkan kos duit buku. Dipendekkan cerita, akhirnya tak jadi beli buku teks, beli benda lain. Nak buat macam mana, mata dah rambang.


Salah satu buku yang saya beli yang langsung tiada dalam senarai buku untuk dibeli adalah NOMAD, tulisan Ayaan Hirsi Ali.

Inilah bukunya

Saya beli buku ini, pertama dan terutamanya adalah untuk memantapkan penguasaan Bahasa Inggeris. Dan saya tak tahu menahu pun tentang isi kandungannya apa. Sebelum belinya, saya cuma baca dalam dua muka surat. Ini bertujuan untuk mengenalpasti bahawa bahasa yang digunakan tidak terlalu berbalaghah, bermajaz, dan berkinayah. Saya langsung tak lihat apa yang diceritakan melainkan baca sinopsisnya saja. Ini memang tabiat saya.


Tapi bila sampai bilik, saya mula baca sikit-sikit preface dan introductionnya, dan masyaAllah! Terkejut gua! Buku yang saya beli ini adalah buku yang menghentam Islam, dan lebih mendukacitakan; ditulis pula oleh seorang yang murtad. Sekali lagi; Haiyyoo!


Lalu saya terus serba salah untuk membacanya. Bukan apa, saya ni ilmu berkaitan dengan sosiologi Islam tak lah sehebat mana ditambah pula dengan kefahaman yang masih rendah; takut-takut akan termakan dakyah-dakyah yang dikemukakan.


Akhirnya, saya putuskan, saya harus baca juga buku NOMAD ni hanya semata-mata untuk mengetahui pandangan orang yang murtad terhadap Islam. Dan oleh itu, saya harus berusaha mematahkan hujah-hujah yang dikemukakan.


Nak tahu siapa Ayyan Hirsi Ali? Ikut link ini.


Mari kita lihat gambar orang murtad ni.









"cun tak saya..."


Macam mana? Cun tak minah murtad ni? Hahaha


InsyaAllah, saya akan postkan apa yang minah ni tulis, dan saya akan cuba sertakan bidasan-bidasan untuk ayat-ayatnya yang lancang menentang Islam. Doakan saya semoga Allah S.W.T berikan kekuatan.


Sudi-sudilah 'Like' post ni..

1 comment:

Sang Penulis said...

die stress kot... sebb tu jadi murtad.. xpun die bodoh.. hem, xtau dah...