08 November 2010

Andai Itulah Aku; Rugi


Awal bicara
Kuungkapkan salam
Buat teman mayaku
Sekalian.


Kucari kata
Kugubah bahasa
Namun
Ku tidak tahu
Titik mana
Yang harus aku mula


Kesekian kali
Bila kurenung
Bila kufikir
Bila kuamati
Bila kuhadami
Takut
Aku rasa takut
Bimbang
Cemas
Gelisah


Perasankah rakan mayaku
Sejak kita menapak
Ke alaf baru ini
Entah berapa banyak
Bencana alam
Silih berganti dilaporkan
Siang
Malam


Gunung berapi
Taufan
Banjir
Tanah runtuh
Ribut salji
Tsunami
Gempa bumi
Jerebu
Penyakit-penyakit
Wabak-wabak


Sekali ia datang
Sekali pantai berubah
Patahnya tumbuh
Hilangnya berganti


Adakah ini
Satu petanda
Satu alamat
Satu iklan
Ataukah satu pemberitahuan
Bahawa
Amat hampir benar
Kiamat itu?


Aduhai diri


Kalaulah benar
Sungguh
Aku tak bersiap lagi
Aku tak bersedia lagi
Aku sendiri tak tahu
Apa yang aku dah buat
Selama hayatku
Sebelum ini


Sia-sia
Benarlah
Aku dah sia-siakan
Dengan
Kelalaian
Dengan kedurhakaan
Dengan dunia


Sampai bila
Harus ku begini
Duduk bersimpuh
Diulit kealpaan
Ataukah patut ku tunggu
Mentari terbit dari
Ufuk barat,
Baru kumahu
Yakini
Janji Allah itu pasti?
...Kiamat itu pasti?
...Syurga neraka itu pasti?
...Mahsyar itu pasti?
...Kematian itu pasti?


Rugilah aku
Andai itulah aku
Rugi


Kusedari
Terlalu lama sudah
Aku lena dengan dunia
Hingga fikiran
Diracuni logik semata
Mencipta alasan
Untuk terus enak
Bermimpi
Sampaikan aku
Liat untuk bangkit;
Bangkit menuju
Sebuah pengampunan,
Bangkit mengejar
Sebuah keredhaan.


Perihal bencana alam itu
Fikirkanlah
Renungkanlah
Ia satu peringatan
Untuk orang-orang yang berakal


Sudi-sudilah 'Like' post ni..

No comments: